Що нового

Публічні закупівлі

24 червня

«Агенція оборонних закупівель» стала найбільшим замовником дронів на Prozorro

«Агенція оборонних закупівель» стала найбільшим замовником дронів на Prozorro

📽️ Організовуємо закупівельний процес у військовій частині

За даними електронної системи публічних закупівель, з початку 2024 року через конкурентні торги було закуплено дрони DJI Mavic 3E та 3T на суму 2,5 млрд грн. Цей показник становить понад 40% від загальної суми угод на дрони у конкурентних закупівлях на Prozorro.

«В умовах сучасної війни перевага часто визначає результат, тому закупівля безпілотників є одним з наших ключових пріоритетів. Для того, щоб наші військові мали все необхідне вчасно, ми повинні ефективно використовувати ресурси. Під час закупівлі вдалося зекономити 187 млн грн», – повідомив заступник міністра оборони України Дмитро Кліменков.

При закупівлі цих дронів «Агенція оборонних закупівель» використовує спеціальну рамкову угоду в системі Prozorro. Це дозволяє приховати чутливу інформацію про учасників тендеру, одночасно забезпечуючи можливість для постачальників пройти кваліфікацію та брати участь у будь-який момент. У середньому на закупівлях дронів DJI Mavic 3E та 3T змагалися по 4 учасники.

«Для нас була важлива не лише максимальна ефективність при закупівлях дронів, у зв'язку з чим ми використовували систему Prozorro, а й забезпечити надійне постачання. У результаті ми провели 94 тендери на невеликі партії «мавіків», і, за підсумками конкурентних торгів, постачальниками стали 18 компаній», – зазначила директорка «Агенції оборонних закупівель» Марина Безрукова.

Вона також додала, що ці заходи спрямовані на забезпечення українських військових необхідною технікою для виконання завдань на фронті, одночасно забезпечуючи економію та ефективне використання державних коштів.

Джерело: офіційний сайт МОУ

24 червня

ДОТ відмовився від закупівлі радянських зразків пально-мастильних матеріалів

ДОТ відмовився від закупівлі радянських зразків пально-мастильних матеріалів

📽️ Організовуємо закупівельний процес у військовій частині

ДОТ прибирає номенклатурні позиції радянського часу замінюючи їх якісними сучасними аналогами.

Відтак Держоператор тилу в напрямку пально-мастильних матеріалів закуплятиме:

  • ORLESOL E 70/120;
  • Rompetrol SE 75-115;
  • чи інші аналоги розчинника Нефрас С2 80/120 для забезпечення потреб ЗСУ.

Зокрема ДОТ вперше оголосив процедуру закупівлі аналога розчинника нефрасу. Кінцевий термін подання тендерних пропозицій – 2 липня.

«Наш вектор – стандартизація пально-мастильних матеріалів з заходом. Відхід від радянського спадку має бути не тільки в техніці та зброї, а й у всьому забезпеченні Збройних сил України. Чим швидше ми позбудемось від старих номенклатур у сфері оборони, тим швидшою буде наша інтеграція з Європейським Союзом», – зазначила Вікторія Виноградова, директорка з управління закупівлями ДОТ.

Джерело: офіційний сайт ДОТ

24 червня

В Україні створять єдину онлайн-систему забезпечення хімічної безпеки

В Україні створять єдину онлайн-систему забезпечення хімічної безпеки

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

Платформу запустять як частину ЕкоСистеми. Інформаційна система включатиме адміністративні послуги для бізнесу та відкриті реєстри для громадян.

Зокрема, підприємства зможуть онлайн:

  • подати документи на реєстрацію хімічної речовини;
  • оформити дозвіл на використання отруйних та особливо небезпечних хімічних речовин, які виводяться з ринку;
  • подати повідомлення про використання альтернативної назви хімічної речовини;
  • подати повідомлення про класифікацію небезпечності хімічної продукції.

Відкритою та доступною для кожного стане інформація про

  • хімічну продукцію, її обсяги надання на ринок та небезпечні властивості;
  • потенційні ризики, пов’язані з використанням хімічних речовин, та заходи безпеки;
  • виробників, імпортерів, постачальників хімічної продукції;
  • хімічні інциденти та виявлені загрози хімічній безпеці.

«Повна цифровізація процесів – єдиний можливий шлях контролю за обігом небезпечних хімічних речовин в Україні. Це дозволить розвивати ринок хімічної продукції саме так, як він працює у ЄС. Ми прагнемо до повної відкритості та прозорості. Ми продовжуємо впроваджувати європейські стандарти та будувати якісно нову систему хімічної безпеки в країні, яка повністю відповідатиме сучасним цивілізованим підходам», – зазначив Міністр захисту довкілля та природних ресурсів України Руслан Стрілець.

Міндовкілля нагадує, у грудні 2022 року в Україні був прийнятий Закон «Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією». Це рамковий євроінтеграційний документ, що дозволить Україні виконати частину євроінтеграційних зобов’язань, а також подбати про захист українців і довкілля.

Закон є базисом для побудови національної системи управління хімічними речовинами за європейським зразком. Він створив підґрунтя для подальших кроків – імплементації двох основних технічних регламентів ЄС – CLP та REACH

Норми Регламенту CLP вже імплементовано в українське регуляторне поле – 10 травня Уряд затвердив Технічний регламент класифікації небезпечності, маркування та пакування хімічної продукції. 

Для імплементації REACH Міндовкілля розробило проєкт Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції, який вже подано на розгляд Уряду. 

Джерело: офіційний сайт Міндовкілля

21 червня

Зміни до постанови КМУ щодо закупівлі лікарських засобів, медвиробів та допоміжних засобів до них

Зміни до постанови КМУ щодо закупівлі лікарських засобів, медвиробів та допоміжних засобів до них

Закупівлі ліків та медвиробів за Особливостями

Доповнено перелік лікарських засобів, що закуповуються за договорами керованого доступу, новим оригінальним (інноваційним) лікарським засобом «Агалсидаза бета», що не має генеричної конкуренції та виробляється лише одним виробником.

Виключено у підрозділі «Препарати для лікування онкологічних та онкогематологічних хворих» розділу «Хіміотерапевтичні препарати, радіофармпрепарати та препарати супроводу для лікування онкологічних хворих» переліку лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоровʼя, лікарський засіб «Бортезоміб».

Джерело: Telegram-канал Тараса Мельничука

21 червня

Внесені зміни до Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу

Внесені зміни до Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

Зміни до Положення внесені з метою створення умов щодо забезпечення гарантованого та безперебійного постачання природного газу виробникам теплової енергії для надання ними комунальних послуг споживачам в міжопалювальний період.

Передбачено, що у разі укладення договору постачання природного газу за цінами та на умовах згідно з додатком зобовʼязання за таким договором постачання природного газу виникають з 1 числа місяця, в якому було укладено такий договір, якщо інше не передбачено самим договором між виробником теплової енергії, визначеним у підпункті 1 пункту 4 цього Положення, та ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг».

Джерело: Telegram-канал Тараса Мельничука

21 червня

Кабмін затвердив розподіл субвенції на шкільні автобуси

Кабмін затвердив розподіл субвенції на шкільні автобуси

Скачайте Єдиний закупівельний словник 021:2015

Зокрема, розподілено 1 мільярд гривень для 22 областей.

Відповідно до порядку та умов надання субвенції, з 16 до 22 травня обласні військові адміністрації надавали комісії МОН інформацію про кількість учнів, які потребують підвезення та яких не підвозять шкільними автобусами. Після цього комісія МОН затверджувала перелік областей для отримання фінансування.

Розподіл субвенції здійснили виключно для тих школярів, які в наступному навчальному році будуть учитися очно або за змішаною формою.

Завдяки субвенції та співфінансуванню з місцевих бюджетів удасться закупити понад 500 автобусів. Громади зможуть довозити дітей до більш безпечних територій у школи з укриттями, які будують і ремонтують коштом державного і місцевого бюджетів. Для забезпечення прав на якісну освіту дітей з особливими освітніми потребами МОН рекомендує кожній громаді мати щонайменше один спеціальний автобус.

МОН нагадує, 2023 року коштом субвенції, яка становила 1 млрд грн, громади отримали 531 автобус. З місцевих бюджетів було виділено 656 млн грн.

Джерело: офіційний сайт МОН

21 червня

Відтепер водоканали й підприємства теплокомуненерго зможуть отримувати гумдопомогу напряму

Відтепер водоканали й підприємства теплокомуненерго зможуть отримувати гумдопомогу напряму

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

«Ухвалений у першому читанні законопроєкт розширює перелік набувачів гуманітарної допомоги на період дії воєнного стану. Ідеться про підприємства, установи, організації, які є операторами об’єктів критичної інфраструктури, що надають послуги з водо- і теплопостачання. Підтримка цих галузей наразі дуже важлива, а завдяки гуманітарній допомозі вони отримають можливість швидше відновлювати мережі та проводити ремонтні роботи для стабільного забезпечення споживачів водою і теплом», - зазначив голова підкомітету з питань централізованого водопостачання, водовідведення, виробництва тепла та теплопостачання Комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Євген Пивоваров.

Він додав, що, відповідно до нині чинного законодавства, водоканали та підприємства теплокомуненерго не мають можливості напряму отримувати гуманітарну допомогу.

Нагадаємо, 10 червня профільний Комітет ВРУ розглянув законопроєкти, покликані врегулювати проблеми отримання та використання гуманітарної допомоги комунальними підприємствами громад.

Джерело: офіційний сайт ВРУ

21 червня

Штрафи на загальну суму більше 11 млн гривень – за порушення законодавства про захист економічної конкуренції

Штрафи на загальну суму більше 11 млн гривень – за порушення законодавства про захист економічної конкуренції

Кримінальна відповідальність за перешкоджання діяльності аудиторів

Комітет визнав, що ТОВ «Ласт Буд Кепітал» і ТОВ «Укркомбудінвест» вчинили порушення, передбачені п. 4 ч. 2 ст. 6, п. 1 ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів.

Йдеться про дві процедури закупівлі проведені Департаментом регіонального розвитку Київської обласної державної адміністрації за предметом «Будівництво фізкультурно-оздоровчого комплексу» і «Будівництво дитячого дошкільного закладу». Загальна очікувана вартість закупівель становила 95 263 608 грн.

АМКУ під час розслідування справи встановив обставини, що у своїй сукупності свідчать про вчинення ТОВ «Ласт Буд Кепітал» і ТОВ «Укркомбудінвест» антиконкурентних узгоджених дій з метою усунення конкуренції між ними під час участі у зазначених торгах. На зазначених суб’єктів господарювання накладено штрафи на загальну суму 3 963 916 грн.

Одне із вищезгаданих ТОВ фігурує і в іншій справі. Комітет рішенням від 20 червня 2024 року також визнав, що порушення, передбачене п. 4 ч. 2 ст. 6, п. 1 ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, вчинили ТОВ «Ласт Буд Кепітал» і ТОВ «Декс Сіті».

Департаментом регіонального розвитку Київської обласної державної адміністрації було проведено процедуру закупівлі за предметом «Реконструкція інфекційного відділення центру «Дитяча лікарня» КНП «Броварська БКЛ» БРР БМР по вул. Ярослава Мудрого, 47 в м. Бровари Київської області. Загальна очікувана вартість закупівель становила 32 127 536 грн.

АМКУ під час розслідування справи встановив обставини, що у своїй сукупності свідчать про вчинення ТОВ «Ласт Буд Кепітал» і ТОВ «Декс Сіті» антиконкурентних узгоджених дій з метою усунення конкуренції між ними під час участі у зазначених торгах. На зазначених суб’єктів господарювання накладено штрафи на загальну суму 7 189 988 грн.

В обох випадках виявлені факти свідчили про спільну та скоординовану поведінку компаній під час підготовки та участі в торгах, комунікації між ними та обміні інформацією.

При цьому, згідно з Законом України «Про публічні закупівлі», підставою для відмови в участі у процедурі закупівлі є той факт, що суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.

Джерело: офіційний сайт АМКУ

20 червня

Міноборони затвердило нові вимоги до продуктів для ЗСУ

Міноборони затвердило нові вимоги до продуктів для ЗСУ

Обов’язкові закупівлі продуктів харчування в електронному каталозі

Міноборони затвердило зміни до описів продуктів харчування для Збройних сил. До розробки долучалися фахівці Державного оператора тилу. Уже з липня ДОТ забезпечуватиме військових за оновленим каталогом.

Головна мета оновлення вимог до продуктів - покращення якості та умов зберігання. Частина з них також спрямована на синхронізацію з ринковими пропозиціями.

«Ще в травні змінилося наповнення каталогу для ЗСУ. Тоді в ньому з’явилося 30 нових позицій у відповідь на запит військових і ринку. Частину продуктів перейменували, ще частину видалили, зокрема, через відсутність попиту та нераціональні витрати. А днями Міноборони затвердило низку оновлених описів до продуктів із цього каталогу. Ці вимоги будуть доведені до нових постачальників, які забезпечуватимуть військових харчуванням до кінця року», - зазначила Вікторія Виноградова, директорка з управління закупівлями ДОТ. 

Серед ключових змін до окремих категорій продуктів такі:

  • молоко не повинно містити рослинних жирів. Раніше таку вимогу вже запровадили до різних видів сирів, сметани та масла;
  • м’ясо й риба мають бути в якісному пакуванні, зокрема, це стосується вакуумізації та правильного середовища природних газів; 
  • сосиски та сардельки відтепер мають вимоги щодо розміру, а також сировини для їх виготовлення;
  • м’ясорослинні консерви: гречана, перлова, рисова каші з яловичиною не повинні містити сторонніх домішок;
  • овочі та фрукти: стандартизовано розмір і форму, а також визначено допустимий відсоток плодів із відхиленням від норми. Ці вимоги вже були до окремих плодів раніше, зараз список розширений;
  • ягоди: визначено необхідну температуру зберігання та допустимий відсоток плодів із відхиленням від норми;
  • макаронні вироби: деякі види відтепер мають бути виключно з твердих сортів пшениці. Також для покращення якості визначено масову частку лому й крихти;
  • пластівці повинні відповідати додатковим фізико-хімічним показникам, зокрема, щодо відсотка доброякісного ядра. Також з’явився поділ на глазуровані й неглазуровані пластівці для детальнішого опису продуктів;
  • кетчуп і томатна паста відтепер мають визначений відсоток жиру, крохмалю та хлоридів. 

Нагадуємо, в червні ДОТ законтрактував постачальників харчування для ЗСУ на друге півріччя. Саме вони постачатимуть війським продукти, що відповідатимуть оновленим вимогам. 

Джерело: офіційний сайт ДОТ

20 червня

БЕБ викрило посадовця територіальної громади, який завдав понад 93 млн грн збитків держбюджету

БЕБ викрило посадовця територіальної громади, який завдав понад 93 млн грн збитків держбюджету

📽️ Організовуємо закупівельний процес у військовій частині

У ході досудового розслідування встановлено, що на рахунках сільської ради було акумульовано кошти з «військового» ПДФО у сумі понад 93 млн грн, які, відповідно до чинного законодавства, повинні спрямовуватись до державного бюджету на потреби оборони, зокрема, для Міністерства оборони України на закупівлю артилерійських систем та Держспецзв'язку на здійснення заходів із закупівлі спеціальної техніки. 

Перерахування коштів з відповідного місцевого бюджету до державного було здійснено шляхом залучення кредиту з єдиного казначейського рахунка. Керівник фінвідділу сільської ради, будучи відповідальною особою та знаючи про необхідність здійснення погашення кредиту, не вжив заходів та не видав відповідного розпорядження. Надалі, всупереч закону, згадані кошти було перераховано на погашення інших видатків громади. Розмір завданих матеріальних збитків державному бюджету перевищив 93 млн грн, що також підтверджується висновком судово-економічної експертизи.

Наразі керівнику фінансового відділу повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 Кримінального кодексу України (службова недбалість). Санкція статті передбачає до 5 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю. Оперативний супровід здійснюють працівники Департаменту Кіберполіції НПУ. Процесуальне керівництво - прокурори Київської обласної прокуратури. Заходи проводились за сприяння КОВА.

Джерело: офіційний сайт БЕБ

20 червня

Верховна Рада прийняла Закон про публічні консультації

Верховна Рада прийняла Закон про публічні консультації

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

Прийнятим Законом регламентуються основні засади (стандарти) проведення публічних консультацій під час формування та реалізації державної політики, вирішення питань місцевого значення, а саме:

  • визначаються дефініції основних термінів, принципи, форми та строки проведення публічних консультацій;
  • визначається коло суб’єктів проведення публічних консультацій та заінтересованих сторін;
  • врегульовується порядок проведення публічних консультацій, основні етапи їх проведення;
  • передбачаються особливості проведення публічних консультацій народними депутатами України та комітетами Верховної Ради України;
  • передбачається створення онлайн-платформи для публічних консультацій;
  • визначаються наслідки порушення порядку проведення публічних консультацій або їх непроведення.

Джерело: офіційний сайт ВРУ

20 червня

Затверджений новий стандарт для проєктної документації в будівництві

Затверджений новий стандарт для проєктної документації в будівництві

Вимоги до розрахунку договірної ціни у будівництві

З 01 березня 2025 року набере чинності новий національний стандарт ДСТУ 9286:2024 «Система проєктної документації для будівництва. Правила виконання проєктної та робочої документації металевих будівельних конструкцій». Новий стандарт затвердив наказ ДП «УкрНДНЦ» від 07.06.2024 № 201.

Відтак з 01 вересня 2025 року втратять чинність:

  • ДСТУ Б А.2.4-43:2009 «Правила виконання проектної та робочої документації металевих конструкцій (ГОСТ 21.502-2007, MOD)»;
  • ДСТУ-Н Б А.2.4-44:2013 «Настанова з розроблення проектної та робочої документації металевих конструкцій. Креслення конструкцій металевих деталювальні (КМД)».

Джерело: офіційний сайт Будстандарту

20 червня

Внесені зміни до процедури видачі ліцензій на перевезення

Внесені зміни до процедури видачі ліцензій на перевезення

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

Відповідну постанову ухвалено на засіданні Кабінету Міністрів 18 червня. Ключова мета змін – швидка та повністю оцифрована процедура отримання ліцензії на перевезення, що буде відповідати європейським стандартам.

Мова йде про:

  • діяльність автомобільних перевізників в галузі міжнародних перевезень пасажирів та вантажів;
  • перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів;
  • внутрішні перевезення пасажирів.

«За минулий рік Укртрансбезпека видала більше 11,5 тисяч ліцензій – всі 100% ліцензій видані електронно. Надходження до державного бюджету склали понад 31 млн грн. Ухвалена постанова дає можливість удосконалити вже наявну процедуру та створити передумови для доброчесного та конкурентного ведення бізнесу перевізниками. Ключова зміна – припинення видачі ліцензій за спрощеною процедурою. Окрім цього, запроваджується вимога про наявність свідоцтв професійної компетентності у водіїв та уточнені вимоги до освіти технічного персоналу, що обслуговують підприємства, механізми зупинення та відновлення чинності ліцензій у разі недобросовісного ведення бізнесу», – заявив заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач.

З часу набрання чинності змін до постанови припиняється спрощена процедура видачі ліцензій на перевезення, так звані «воєнні ліцензії». В Мінвідновлення зауважили, що видані раніше ліцензії залишаються чинними. Разом з тим, перевізники, які отримали ліцензії за спрощеною процедурою, повинні будуть протягом пів року оновити дані в своїх ліцензійних справах відповідно до вимог.

Окрім цього, зміни дають можливість забезпечити інтеграцію Єдиного комплексу інформаційних систем Укртрансбезпеки з реєстрами Міністерства юстиції, Державної податкової служби, Пенсійного фонду.

Також, зменшується термін розгляду заяв на отримання ліцензій з 5 до 3 робочих днів.

Норма щодо обов’язкового проходження водіями професійного навчання та наявності сертифіката професійної компетентності набуде чинності через один рік після ухвалення змін до постанови. Таким чином, буде можливість забезпечити проходження відповідного навчання та отримання вказаних сертифікатів. Необхідність професійного навчання визначена європейськими стандартами, зокрема профільною Директивою ЄС.

Джерело: офіційний сайт Мінвідновлення

19 червня

Комунальні підприємства зможуть використовувати техніку, завезену як гумдопомога

Комунальні підприємства зможуть використовувати техніку, завезену як гумдопомога

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

Комітет рекомендував Верховній Раді України ухвалити за основу проєкт Закону України № 11155-1 «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну допомогу» щодо переліку набувачів гуманітарної допомоги». При цьому Комітет рекомендував відхилити альтернативні законопроєкти № 11155, № 11155-2, а також № 11165.

Законопроєктом № 11155-1 передбачається внесення змін до закону України «Про гуманітарну допомогу» шляхом розширення переліку набувачів гуманітарної допомоги, додавши до вказаного переліку підприємства критичної інфраструктури у галузі централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

«Громади повинні отримати можливість використовувати транспорт і техніку, завезену, як допомогу від партнерів, на своїх комунальних підприємствах. Комітет соціальної політики підтримав норми законопроєкту № 11165, який це дозволяє. Ці норми інтегровано до законопроєкту № 11155-1 за рахунок висновку комітету», - прокоментував автор законопроєкту № 11165 народний депутат Віталій Безгін.

Джерело: офіційний сайт Децентралізація

19 червня

Закупівлі для ЗСУ: ухвалений в цілому законопроєкт, який спростить процедури для громад

Закупівлі для ЗСУ: ухвалений в цілому законопроєкт, який спростить процедури для громад

📽️ Організовуємо закупівельний процес у військовій частині

Як відомо, законопроєкт № 9559-д пропонує дозволити органам місцевого самоврядування надавати фінансову та матеріальну підтримку сектору безпеки і оборони у період дії воєнного стану. Раніше автори законопроєкту зазначали, що ця норма діє на всі закупівлі для сектору безпеки і оборони, які органи місцевого самоврядування здійснили починаючи з 24 лютого 2022 року.

«Верховна Рада щойно розблокувала мільярди гривень на Сили Оборони і дозволила «донатити» з місцевих бюджетів. Відтепер місцеві ради зможуть легально закуповувати дрони, аптечки, пікапи, запчастини до автомобілів, і все те, що можна придбати на запит від військових частин. Крім того, за погодженням із Міноборони, місцеві ради, наприклад, у прифронтових чи прикордонних зонах зможуть фінансувати створення фортифікацій та інших захисних споруд», - написав народний депутат Роман Лозинський.

Про те, що відтепер вреугльоване питання всебічної підтримку Збройних Сил (крім закупівлі зброї та боєприпасів) з боку громад повідомив також народний депутат Віталій Безгін.

«Прибрано всі неузгодженості в законодавстві щодо голів громад, що стали начальниками військових адміністрацій населених пунктів. Фінальна редакція «зусиллями» окремих міських голів та окремої асоціації не містить опцій щодо дистанційних засідань для органів місцевого самоврядування. Далі це не справа парламенту, а справа винятково внутрішньої дискусії самих очільників ОМСів», - написав Віталій Безгін.

Джерело: офіційний сайт Децентралізація

19 червня

За скільки днів до закінчення дії КЕП можна повторно сформувати нові за електронним запитом On-line

За скільки днів до закінчення дії КЕП можна повторно сформувати нові за електронним запитом On-line

Скачайте Єдиний закупівельний словник 021:2015

Щоб уникнути помилок у разі повторного (дистанційного) формування КЕП за електронним запитом податківці рекомендують здійснювати дане формування за декілька днів до закінчення строку чинності КЕП.

Повторно (дистанційно) сформувати КЕП за електронним запитом можете онлайн на вебсайті КНЕДП ДПС або за допомогою програмного забезпечення «ІІТ Користувач ЦСК-1».

Дистанційно сформувати нові КЕП зможуть лише ті користувачі, які мають:

  • чинні сертифікати (наприклад до закінчення строку чинності сертифікатів залишилося декілька днів);
  • незмінні реєстраційні дані (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо);
  • особистий ключ, доступний лише користувачу та не є скомпрометованим.

Строк чинності КЕП, отриманих від КНЕДП ДПС, становить два роки з моменту їх формування.

Джерело: офіційний сайт ГУ ДПС у Чернігівській області 

19 червня

Для медзакладів «первинки» закуплено 887 ноутбуків

Для медзакладів «первинки» закуплено 887 ноутбуків

Закупівлі ліків та медвиробів за Особливостями

Невдовзі їх отримають медичні заклади первинної медичної допомоги всіх областей України. Забезпечення лікарів сучасною компʼютерною технікою є необхідною умовою роботи медзакладів, які повинні мати доступ до сучасних технологій, користуватися ними і, зокрема, працювати з електронною системою охорони здоровʼя (ЕСОЗ).

За результатами здійсненого Міністерством охорони здоровʼя аналізу щодо необхідності першочергового забезпечення закладів компʼютерною технікою був визначений перелік закладів, де потреба в такій техніці є найбільшою.

Впровадження все більшої кількості цифрових інструментів, таких як електронний рецепт, електронне направлення, телемедицина сприяє прозорості та ефективності медичних послуг, зокрема:

  • зараз близько 14 тисяч закладів охорони здоров’я уже активно працюють в електронній системі охорони здоров’я;
  • до ЕСОЗ внесено уже понад 3 млрд електронних медичних записів. Цей показник включає візити, діагнози, призначення та медвисновки про пацієнта.

«Крок за кроком ми цифровізуємо медичну сферу. Техніка – необхідний інструмент якісної і сучасної медицини, тому працюємо над тим, щоби всі медичні заклади мали належну кількість пристроїв», – зазначає заступник Міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку Марія Карчевич.

Сьогодні кожен лікар «первинки» повинен мати персональний комп’ютер, швидкісний інтернет та ще більше можливостей для надання якісних, доступних і безбарʼєрних медичних послуг.

Джерело: офіційний сайт МОЗ

19 червня

БЕБ на Буковині упередило ризикову тендерну закупівлю на понад 900 млн гривень

БЕБ на Буковині упередило ризикову тендерну закупівлю на понад 900 млн гривень

Кримінальна відповідальність за перешкоджання діяльності аудиторів

Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Чернівецькій області оголосила тендер на експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та планувала замовити послугу з обслуговування наземних видів транспорту. Очікувана вартість робіт становила понад 900 млн грн.

Аналітики ТУ БЕБ дослідили тендерну документацію і виявили, що замовник встановив  дискримінаційні вимоги до наявності в учасника особливої матеріально-технічної бази. Зазначеним вимогам могло відповідати лише одне підприємство на території Чернівецької області.

Фахівці ТУ БЕБ направили замовнику лист з обґрунтованою рекомендацією  вжити заходи щодо усунення передумов неефективного використання державних коштів. За результатом розгляду рекомендації Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Чернівецькій області відмінила тендерну закупівлю, про що повідомила ТУ БЕБ.

Таким чином аналітики ТУ БЕБ упередили неефективне використання понад 900 млн грн бюджетних коштів.

Джерело: офіційний сайт БЕБ

19 червня

Посилення хімічної безпеки та захист комерційної таємниці: Уряд схвалив відповідне рішення

Посилення хімічної безпеки та захист комерційної таємниці: Уряд схвалив відповідне рішення

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

Документ розроблено на виконання Закону «Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією» та для наближення національного законодавства до європейського.

Фактично в Україні вводять дозвільну процедуру, яка вже діє у ЄС відповідно до технічного регламенту CLP. Така процедура дозволяє забезпечити належний рівень хімічної безпеки та водночас захистити комерційну таємницю підприємств, що працюють у цій сфері.

Це стосується компаній, які хочуть «приховати» свої унікальні формули від конкурентів. Хімічні рецептури можуть бути результатом багаторічних досліджень і значних фінансових інвестицій. Розкриття точного складу продукту може призвести до втрати конкурентних переваг і сприяти копіюванню продукту іншими учасниками ринку.

Відтак Порядок передбачає можливість для підприємств застосовувати альтернативну назву речовин при інформуванні споживачів про склад своєї продукції та її безпечність.

Для цього компанія має через ЕкоСистему звернутися до Міндовкілля з відповідною заявою. Міністерство розглядає таке звернення та у разі прийняття позитивного рішення вносить його до Державного реєстру повідомлень про використання альтернативної назви хімічної речовини. Після цього підприємство може використовувати альтернативну назву певної хімічної речовини в інформації про небезпеку хімічної продукції та в паспорті безпечності хімічної продукції.

Джерело: офіційний сайт Міндовкілля

18 червня

Зведений перелік природних монополій за травень 2024 року

Зведений перелік природних монополій за травень 2024 року

Якими документами підтверджувати відсутність конкуренції з технічних причин

Нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 № 1682-III Зведений перелік суб’єктів природних монополій АМКУ веде на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, які формує НКРЕКП, а в інших сферах, в яких діють суб’єкти природних монополій, – нацкомісії регулювання природних монополій у відповідній сфері або органи виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.

Зведений перелік розміщується щомісяця до 20 числа на офіційному вебсайті АМКУ.

Джерело: офіційний сайт АМКУ

18 червня

Державний оператор тилу вперше закуповує одяг для пілотів централізовано

Державний оператор тилу вперше закуповує одяг для пілотів централізовано

📽️ Організовуємо закупівельний процес у військовій частині

Раніше закупівлею форми пілотів та інженерно-технічного складу льотних частин займалися військові частини.

«Мета закупівельної реформи – підвищення ефективності заради того, щоб ЗСУ отримували все необхідне вчасно. Завдяки централізованим закупівлям одягу для пілотів зменшується навантаження на військові частини. Також це потенційна можливість зниження вартості завдяки конкуренції та забезпечення єдиного підходу до якості», – зазначив заступник міністра оборони України Дмитро Кліменков.

ДОТ вже оголосив тендери на наступні позиції:

  • костюми для льотного та інженерно-технічного складу;
  • куртки зі шкіри та на хутрі;
  • куртки демісезонні для льотного та інженерно-технічного складу;
  • полегшені черевики для пілотів;
  • хутряні рукавички. 

Одяг льотного складу повинен відповідати всім технічним вимогам:

  • витримувати вплив підвищеної температури протягом 10 секунд;
  • не плавитися;
  • бути зручним;
  • захищати від холоду.

Загальна очікувана вартість закупівель склала понад 15,7 млн грн.

Джерело: офіційний сайт МОУ

18 червня

Чи застосовуються під час ліквідації аварійних та надзвичайних ситуацій норми щодо допустимого рівня шуму, зокрема від генераторів

Чи застосовуються під час ліквідації аварійних та надзвичайних ситуацій норми щодо допустимого рівня шуму, зокрема від генераторів

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

МОЗ наголошує, під час ліквідації аварійних та надзвичайних ситуацій санітарні норми щодо перевищення рівня шуму не застосовуються. Зокрема, ст. 32 Закону України «Про систему громадського здоров’я» передбачено, що шум на захищених об’єктах під час здійснення будь-яких видів діяльності не повинен перевищувати рівні, встановлені державними медико-санітарними нормативами для відповідного часу доби.

Допустимі рівні звуку:

  • в приміщеннях житлових будинків становлять 35-55 дБА вдень та 25-35 дБА вночі;
  • а на території житлової забудови – 50-60 дБА вдень та 40-50 дБА вночі (наказ МОЗ від 22 лютого 2019 року № 463).

Однак зазначені вимоги не застосовуються:

  • під час ліквідації наслідків аварій, стихійного лиха, інших надзвичайних ситуацій;
  • а також у випадках коли, наприклад, шумні прилади та інше обладнання забезпечують життєдіяльність житлових і нежитлових громадських будівель.

Закон визначає, що органи державної та місцевої влади, суб’єкти господарювання та громадяни під час здійснення будь-яких видів діяльності з метою запобігання утворенню шуму і зменшення його шкідливого впливу на здоров’я людини зобов’язані:

  • здійснювати відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно-будівельні та інші заходи із запобігання утворенню та зниження шуму до рівнів, визначених санітарними нормами;
  • а також вживати заходів для недопущення перевищення рівнів шуму та шкідливого впливу інших фізичних факторів;
  • вживати заходів для недопущення упродовж доби перевищення рівнів шуму, встановлених санітарними нормами, у таких приміщеннях і на таких територіях (захищених об’єктах):
  • у приміщеннях житлових будинків і на прибудинковій території;
  • у приміщеннях закладів охорони здоров’я, санаторно-курортних закладів, закладів соціального захисту населення, надавачів соціальних послуг, закладів освіти, культури;
  • у приміщеннях готелів і гуртожитків;
  • у приміщеннях закладів громадського харчування, торгівлі, побутового обслуговування, розважального та грального бізнесу, розташованих у межах населених пунктів;
  • у приміщеннях інших будівель і споруд, в яких постійно чи тимчасово перебувають люди;
  • не територіях парків, скверів, зон відпочинку, розташованих на території мікрорайонів і груп житлових будинків.

Також МОЗ нагадує, що робота генераторів може мати негативний вплив на здоровʼя людей та довкілля з декількох причин: шум, вібрації та шкідливі викиди. Зокрема, у генераторів відкритого типу немає власної шумоізоляції. Постійний шум високого рівня може спричиняти стрес, погіршувати сон та загалом шкодити здоровʼю.

Як знизити рівень шуму від генератора:

  • найдешевший і найпростіший спосіб – встановити генератор на відстані шести метрів від житлових будинків та спальних приміщень;
  • оточити генератор шумозахисними й акустичними екранами;
  • обладнати генератор спеціальним кожухом з внутрішньою шумоізоляцією та відведення вихлопних газів;
  • додаткову звукоізоляцію можна створити, обклавши генератор мішками з піском. Укладайте їх навколо так, щоб агрегат було видно з півтораметрової відстані. Таке звукоізоляційне коло з мішків дозволить зменшити шум від генератора. Важливо, щоб відстань від увімкненого генератора до мішків була не меншою, ніж пів метра.

Крім шуму, генератори можуть створювати вібрації, які передаються на стіни будівель та меблі. Це спричиняє дискомфорт людям у межах дії вібрацій та навіть може спровокувати психофізіологічні розлади.

Для зменшення вібрації, слід:

  • за можливості встановити генератор якнайдалі від будівель;
  • встановити генератор на рівну поверхню, бажано на міцний та стійкий підготовлений фундамент;
  • підкласти під генератор грубий гумовий килимок;
  • використовувати спеціальні амортизатори або ізоляційні матеріали для поглинання вібрацій.

Робота генераторів погіршує якість повітря внаслідок викидів таких речовин, як:

  • чадний газ;
  • оксиди вуглецю;
  • оксиди азоту;
  • ангідрид сульфатний;
  • акролеїн;
  • бензопірен тощо.

Це негативно впливає на здоровʼя легень та серця, особливо у людей з хронічними захворюваннями, а також може призвести до отруєння, особливо в замкнених або погано провітрюваних приміщеннях.

Особливу небезпеку становить чадний газ, бо він не має ні кольору, ні запаху, ні смаку, тому його неможливо виявити без спеціальних приладів. При цьому чадний газ – смертельно небезпечний під час вдихання та впливає на організм навіть у невеликих концентраціях.

Симптомами отруєння чадним газом:

  • головний біль;
  • нудота;
  • прискорене дихання;
  • слабкість;
  • відчуття втоми;
  • запаморочення та сплутаність свідомості.

Гостре отруєння чадним газом може призвести до незворотної шкоди мозку та серця через гіпоксію, тобто сильний дефіцит кисню. Реакція на отруєння чадним газом може розвинутися дуже швидко, навіть за кілька хвилин.

Для убезпечення від негативного впливу викидів:

  • встановлюйте генератор на відкритому повітрі, де є посилений повітрообмін;
  • встановлюйте генератор далі від вікон та входів до будівлі – чадний газ може потрапляти до приміщення через отвори, якщо генератор стоїть надто близько;
  • вчасно проводьте технічне обслуговування генераторів, щоб запобігти витіканням та несправностям;
  • вчасно міняйте фільтри;
  • заправляйте генератор паливом належної якості, яке немає у складі свинцевих сполук.

Некоректне встановлення або експлуатація генераторів може призвести до пожеж та інших аварійних ситуацій, що загрожують життю та здоровʼю людей.

Отже:

  • генератор можна використовувати лише на рівній поверхні, захищеній від надмірної вологи, бруду, пилу чи корозійних парів;
  • тримайте генератор сухим та захищеним від дощу або затоплення. Мокрий генератор або підключені до нього пристрої можуть ударити електричним струмом, якщо їх торкнутися;
  • вихлопні гази двигуна мають виводитись через вихлопну систему. Для зниження рівня шуму, який поширюється через цю систему, можна використовувати глушники. Вони знижують шум двигуна у місці виходу вихлопних газів із корпусу;
  • для очищення вихлопних газів можна використовувати водяні очисники вихлопу, які широко продаються у торгових мережах.

Дотримання цих рекомендацій допоможе знизити вплив генераторів на здоровʼя населення.

Джерело: офіційний сайт МОЗ

18 червня

Видатки загального фонду держбюджету у травні становили 311,6 млрд грн

Видатки загального фонду держбюджету у травні становили 311,6 млрд грн

У тому числі у травні було витрачено 311,6 млрд гривень. Про це свідчать дані місячної звітності Державної казначейської служби України від 14 червня 2024 року.

У структурі видатків найбільше спрямовано:

  • 494 млрд грн – на оплату праці з нарахуваннями (у тому числі у травні – 105,6 млрд грн) або 39,3% від загального обсягу видатків, витрачених за січень – травень 2024 року (проти аналогічного періоду минулого року зросли на 23,4 млрд грн, або на 5 %). Зокрема, на грошове утримання військовослужбовців спрямовано 377,2 млрд грн (у травні – 79,8 млрд грн);
  • 204 млрд грн – на оплату використання товарів і послуг (у травні – 63,7 млрд грн) або 16,2% від загального обсягу видатків. У тому числі:
  • 101,3 млрд грн – для підтримки Збройних Сил України. Це придбання військової техніки, озброєння, боєприпасів, продукції оборонного призначення, засобів індивідуального захисту (шоломів, бронежилетів та іншого спеціального екіпірування), пально-мастильних матеріалів, продуктів харчування;
  • 62,5 млрд грн - перераховано Національною службою здоров’я України на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення;
  • 236,6 млрд грн – на соціальне забезпечення (виплату пенсій, допомоги, стипендій) (у травні – 49,3 млрд грн) або 18,8% від загального обсягу видатків, що на 14,8 млрд грн, або на 6,7 % більше проти аналогічного періоду минулого року. У тому числі:
  • 113,9 млрд грн – трансферт Пенсійному фонду для фінансового забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій;
  • 48,8 млрд грн – для виплати Міністерством соціальної політики на соціальний захист дітей та сімей, захист громадян, які потрапили у складні життєві обставини, для підтримки малозабезпечених сімей;
  • 23 млрд грн – для виплати Міністерством соціальної політики житлових субсидій та пільг громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу;
  • 101,7 млрд грн – на обслуговування державного боргу (у травні – 37,2 млрд грн) або 8,1% від загального обсягу (проти аналогічного періоду минулого року зросли на 17,9 млрд грн, або на 21,3 %);
  • 65,3 млрд грн – на трансферти місцевим бюджетам (у травні – 14,5 млрд грн) або 5,2% від загального обсягу (проти аналогічного періоду минулого року зросли на 3,3 млрд грн, або на 5,4 %).

Джерело: офіційний сайт Мінфіну

18 червня

БЕБ упередило розтрату 18 млн бюджетних коштів на проведенні капітального ремонту школи

БЕБ упередило розтрату 18 млн бюджетних коштів на проведенні капітального ремонту школи

Проведення капітального ремонту у 2024 році за бюджетні кошти: чи є обмеження

За результатами інформаційної-аналітичної роботи працівники Територіального управління встановили, що службові особи одного з органів місцевого самоврядування у Київській області оголосили тендер на проведення ремонту загальноосвітньої школи. Фахівці Бюро проаналізували ринкові ціни та з’ясували, що відпускні ціни на окремі будівельні матеріали, які зазначені в кошторисі, є значно завищені

Аналітики БЕБ направили лист органу місцевого самоврядування з рекомендаціями переглянути рішення про закупівлю послуг на проведення капітального ремонту будівлі. В результаті замовник взяв до уваги рекомендації аналітиків та ухвалив рішення про зниження вартості закупівлі. Таким чином співробітники БЕБ упередили розтрату понад 18 млн грн з місцевого бюджету.

Джерело: офіційний сайт БЕБ

17 червня

З початку року на соцвиплати було спрямовано 187,2 млрд грн

З початку року на соцвиплати було спрямовано 187,2 млрд грн

ВЕБІНАР. Як діяти за незаконного підвищення цін на електроенергію та відмови від постачання

Ці кошти було спрямовано:

  • 113,9 млрд грн, із них у травні ‒ 23,5 млрд грн – на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду;
  • 32,7 млрд грн, із них у травні – 5,9 млрд грн – на соціальний захист громадян, які потрапили у складні життєві обставини;
  • 6,4 млрд грн, із них у травні – 1,3 млрд грн – на підтримку малозабезпечених сімей;
  • 23,0 млрд грн, із них у травні – 2,9 млрд грн – надання пільг і житлових субсидій громадянам;
  • 9,8 млрд грн, із них у травні – 2 млрд грн – на соціальний захист дітей та сім’ї;
  • 1,4 млрд грн, із них у травні – 0,4 млрд грн – на соціальний захист осіб з інвалідністю.

«Порівняно із довоєнним періодом соціальні видатки зросли у 1,5 раза, а кількість отримувачів зросла на 40 %: з 3,6 млн осіб до майже 5 млн осіб. Основна причина – вимушене залишення своїх домівок та створені війною умови, коли люди втрачають доходи, заробітки, роботу тощо. Незважаючи на всі перешкоди, на сьогодні у нас нема заборгованості із соціальних виплат, вчасно та у повному обсязі забезпечено всі соціальні потреби. Вдячні нашим міжнародним партнерам, які продовжують бути ключовим джерелом фінансування соціальних видатків», ‒ прокоментував заступник Міністра фінансів Роман Єрмоличев.

Джерело: офіційний сайт Мінфіну

17 червня

БЕБ виявило порушення під час проведення тендеру на капітальний ремонт приміщень лікарні

БЕБ виявило порушення під час проведення тендеру на капітальний ремонт приміщень лікарні

Проведення капітального ремонту у 2024 році за бюджетні кошти: чи є обмеження

Про закупівлю послуг оголосила комунальна установа міськвиконкому. Посадовці планували витратити понад 5,8 мільйона гривень на капітальний ремонт приміщень задля встановлення спеціального медичного обладнання.

Фахівці Бюро виявили, що переможець торгів не надав документи для підтвердження відповідності кваліфікаційним вимогам, зокрема наявності досвіду виконання аналогічних робіт. Крім того, згадана компанія була створена за місяць до участі в тендері.

За рекомендацією співробітників Теруправління замовник скасував своє рішення про визнання компанії переможцем тендеру та відмінив закупівлю. Таким чином аналітики БЕБ упередили розтрату 5,8 мільйона гривень місцевого бюджету.

Джерело: офіційний сайт БЕБ

17 червня

Усі органи держвлади мають забезпечити економію електроенергії до 31.12.2024

Усі органи держвлади мають забезпечити економію електроенергії до 31.12.2024

Змінюємо ціну на електроенергію після зміни тарифів

Через ворожі обстріли значна частина енергетичної інфраструктури України пошкоджена. Щоб стабілізувати її роботу, важливо економно та відповідально споживати електроенергію.

До 31 грудня 2024 року міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, обласні та Київська міська державні адміністрації (військові адміністрації), Секретаріат КМУ мають забезпечити економію електроенергії у приміщеннях зазначених органів та підприємствами, установами, організаціями, що належать до сфери їх управління, господарськими товариствами, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі.

Для цього зазначені органи мають, зокрема, припинити використовувати:

  • кондиціонери повітря;
  • зовнішнє освітлення будівель та прилеглої території.

КМУ рекомендує до 31 грудня 2024 року апарату ВРУ, Офісу Президента України, Державному управлінню справами, органам судової влади, Офісу Генерального прокурора, правоохоронним органам, іншим державним органам, Нацбанку, Національній академії наук та національним галузевим академіям наук, органам місцевого самоврядування забезпечити економію електроенергії у приміщеннях зазначених органів та установ, а також підпорядкованими їм органами, підприємствами, установами, організаціями.

Для цього зазначені органи мають, зокрема:

  • припинити використовувати:
  • кондиціонери повітря;
  • зовнішнє освітлення будівель та прилеглої території;
  • освітлення зовнішньої реклами;
  • обмежити освітлення вулично-дорожньої мережі та парків – рекомендація для органів місцевого самоврядування.

Ці обмеження та рекомендації не поширюють на:

  • заклади охорони здоров’я;
  • суб’єктів господарювання, для яких кондиціювання повітря є частиною технологічного процесу;
  • технічні заходи організації дорожнього руху.

Зазначені заходи економії електричної енергії не застосовують до електроенергії, яку виробляють на власних енергогенеруючих установках споживачі для своїх власних потреб.

Джерело: розпорядження КМУ «Деякі заходи щодо стабілізації роботи об’єднаної енергетичної системи України» від 07.06.2024 № 510-р

14 червня

НБУ знизив облікову ставку до 13%

НБУ знизив облікову ставку до 13%

Скачайте Єдиний закупівельний словник 021:2015

Ураховуючи все ще стримані показники інфляції, триваюче поліпшення інфляційних очікувань та баланс ризиків для подальшої інфляційної динаміки, Національний банк продовжує цикл пом’якшення процентної політики, щоб підтримати відновлення економіки.

Споживча інфляція залишається нижчою за цільовий діапазон НБУ

Після тривалого періоду зниження інфляція залишилася незмінною у квітні та лише незначно зросла в травні – до 3,3% у річному вимірі. Такі темпи зростання споживчих цін були нижчими, ніж очікував НБУ (Інфляційний звіт, квітень 2024 року). Як і раніше, відхилення від прогнозу передусім зумовлено стрімким здешевленням сирих продуктів харчування завдяки сприятливим погодним умовам, ефектам високих минулорічних врожаїв і переорієнтації окремих виробників на внутрішній ринок.

Проте фундаментальний інфляційний тиск відповідав квітневому прогнозу НБУ – базова інфляція становила 4,4%, залишаючись у межах цільового коридору вже більш ніж пів року. З одного боку, вторинні ефекти від здешевлення сирих продовольчих товарів, а також відносна стійкість інфляційних очікувань до курсових коливань стримували зростання цін на широкий спектр товарів і послуг. З іншого, – подальше зростання витрат бізнесу, у тому числі на оплату праці та електроенергію, стимулювало підвищення цін на значну частку компонентів базового індексу споживчих цін. 

Інфляція пришвидшиться до кінця року, однак залишатиметься помірною 

НБУ очікує помірного пришвидшення інфляції в наступні місяці та її вихід за межі цільового діапазону до кінця року. Така цінова динаміка визначатиметься передусім збереженням тиску на витрати бізнесу в умовах війни, вірогідно, дещо нижчими врожаями після минулорічних рекордів, перенесенням на ціни зростання заробітних плат відносно високими темпами, а також підвищенням тарифів на електроенергію.

Водночас, як і раніше, виважена монетарна політика НБУ та мораторій на підвищення більшості житлово-комунальних тарифів обмежуватимуть зростання цін. НБУ не лише продовжуватиме політику захисту гривневих заощаджень від інфляційного знецінення, але й покриватиме структурний дефіцит валюти та згладжуватиме надмірні курсові коливання для забезпечення стійкості валютного ринку. Ці заходи є важливими для збереження контролю над інфляційними очікуваннями, утримання інфляції на помірному рівні у 2024 році та її повернення до цільового діапазону 5% ± 1 в. п. упродовж наступних років.  

Збереження міжнародної фінансової підтримки та заходи з посилення стійкості державних фінансів забезпечують необхідний фундамент для підтримання макрофінансової стабільності 

Бюджетні потреби в травні – першій половині червня значною мірою фінансувалися за рахунок коштів, отриманих від міжнародних партнерів у попередні місяці. Водночас у найближчі тижні очікується активізація надходжень зовнішньої допомоги. Зокрема, уже досягнуто угоди на рівні персоналу за четвертим переглядом програми розширеного фінансування, тож у поточному місяці очікується надходження 2,2 млрд дол. США від МВФ додатково до 1,9 млрд євро від ЄС.

В умовах поступового відновлення економіки уряд нарощує податкові надходження, які за підсумками січня − травня перевищили планові показники. Важливим інструментом покриття бюджетних потреб залишаються й залучення на внутрішньому ринку на тлі збереження високого попиту на гривневі ОВДП.

З огляду на очікувані надходження від міжнародних партнерів та внутрішні заходи з мобілізації фінансових ресурсів уряд зможе й надалі забезпечувати значні видатки державного бюджету. Водночас НБУ підтримуватиме комфортний рівень міжнародних резервів, достатній для забезпечення стійкої та контрольованої ситуації на валютному ринку.

Ключовим ризиком для інфляційної динаміки та економічного розвитку залишається перебіг повномасштабної війни

Російська агресія, що триває вже третій рік, завдає Україні значних економічних втрат і надалі підживлює ціновий тиск. НБУ припускає зниження безпекових ризиків та нормалізацію умов для функціонування економіки впродовж наступних років, однак подальший характер війни та реальні терміни її завершення залишаються основними чинниками невизначеності. Тривала війна високої інтенсивності, що виснажуватиме країну, є основним ризиком для економіки.

Зберігаються й інші ризики, більшість з яких також прямо чи опосередковано пов’язані з перебігом війни, зокрема

  • виникнення додаткових бюджетних потреб для підтримання обороноздатності чи покриття значних квазіфіскальних дефіцитів, зокрема в енергетичній сфері; 
  • подальші ураження інфраструктури, передусім енергетичної та портової, що обмежуватиме економічну активність і тиснутиме на ціни з боку пропозиції;
  • продовження часткового блокування кордонів деякими країнами ЄС для вантажних перевезень, що стримуватиме експорт та здорожчуватиме імпорт; 
  • поглиблення негативних міграційних тенденцій.

Крім того, потенційне підвищення непрямих податків і акцизів для фінансування бюджетних потреб може мати додатковий внесок до показника інфляції цього року. Водночас воно підтримає обороноздатність країни та стійкість публічних фінансів.

До того ж зберігається ймовірність реалізації низки сценаріїв, пов’язаних з подальшим розширенням експортних можливостей, пришвидшенням євроінтеграційних процесів, реалізацією масштабної програми відновлення України, передачею Україні коштів від знерухомлених російських активів. Зокрема, очікується рішення щодо використання знерухомлених активів рф за результатами засідання країн групи G7, що може доповнити вже ухвалені рішення в США та ЄС. Реалізація таких сценаріїв зменшить інфляційний тиск та пожвавить відновлення економіки.  

Ураховуючи баланс ризиків, усе ще стримані показники інфляції та триваюче поліпшення інфляційних очікувань, Правління НБУ вирішило знизити облікову ставку на 0,5 в. п. до 13,0%

Упродовж останніх місяців гривневі інструменти для заощаджень залишалися затребуваними, попри поступове зниження номінальних ставок. Дохідність ОВДП і гривневих депозитів і надалі забезпечує захист заощаджень від інфляційного знецінення, тож попит на них зберігається. Приріст гривневих коштів населення на банківських депозитах строком від 3 місяців є стабільним і надалі перевищує приріст як коротких гривневих, так і строкових валютних вкладів. Триває й зростання вкладень громадян у гривневі ОВДП.

Це дало змогу НБУ продовжити зниження облікової ставки відповідно до квітневого макропрогнозу. Такий крок узгоджується зі збереженням захисту гривневих заощаджень від інфляції та водночас сприятиме подальшому пожвавленню кредитування, що важливо для відновлення економіки.   

Базовий сценарій квітневого макропрогнозу передбачав зниження облікової ставки до 13% у поточному році, однак НБУ готовий адаптувати монетарну політику в разі змін балансу ризиків для інфляції та валютного ринку

Фундаментальний ціновий тиск внаслідок війни зберігатиметься, очікується пришвидшення інфляції в другому півріччі. Ураховуючи це, НБУ спрямовуватиме свою політику на збереження помірної інфляції цього року і повернення її до цільового діапазону 5% ± 1 в. п. в наступні роки. В разі зміни балансу ризиків для інфляції та стійкості валютного ринку НБУ може переглянути прогнозну траєкторію облікової ставки.

Зниження облікової ставки до 13% річних затверджено рішенням Правління НБУ від 13 червня 2024 року № 205-рш «Про розмір облікової ставки», що набирає чинності з 14 червня 2024 року.

Джерело: офіційний сайт НБУ

14 червня

Міносвіти завершило донабір проєктів для отримання субвенції на будівництво шкільних укриттів

Міносвіти завершило донабір проєктів для отримання субвенції на будівництво шкільних укриттів

Серед затверджених проєктів

  • Миколаївська область – реконструкція 1 протирадіаційного укриття та будівництво 1 споруди цивільного захисту подвійного призначення;
  • Запорізька область – будівництво 1 протирадіаційного укриття;
  • Київська область – облаштування 1 споруди цивільного захисту (укриття);
  • Вінницька область – будівництво 1 протирадіаційного укриття;
  • Сумська область – будівництво 1 захисної споруди цивільного захисту;
  • Дніпропетровська область – капітальний ремонт 1 протирадіаційного укриття.

Загальна вартість проєктів у донаборі становить 205,99 млн грн

Джерело: офіційний сайт МОН

14 червня

БЕБ упередило розтрату бюджетних коштів на закупівлі засобів очищення води

БЕБ упередило розтрату бюджетних коштів на закупівлі засобів очищення води

Вікторія Максимова головний редактор Вищої школи Закупівельника
Проведення закупівель — клопітка та відповідальна справа. Щоб розібратися в нюансах, потрібен час та досвід. Саме таким досвідом діляться експерти Вищої школи Закупівельника на уроках програми «Національна сертифікація з публічних закупівель в умовах воєнного стану». Скористайтеся можливістю опанувати одну тему програми абсолютно безплатно — авторизуйтеся або зареєструйтеся

За результатами інформаційної-аналітичної роботи працівники Територіального управління встановили, що службові особи одного з комунальних підприємств у Київській області оголосили тендер на закупівлю дезінфікуючих засобів. Посадовці збирались витратити на це понад 15 млн гривень.

Фахівці Бюро проаналізували ринкові ціни та з’ясували, що вартість закупівлі є значно завищеною. Аналітики БЕБ направили лист органу місцевого самоврядування з рекомендаціями переглянути рішення про закупівлю засобів очищення води.

Замовник прийняв до уваги рекомендації аналітиків та прийняв рішення про зниження вартості закупівлі. Таким чином співробітники БЕБ упередили розтрату майже 1 млн грн з місцевого бюджету.

Джерело: офіційний сайт БЕБ