Укладаємо прямий договір за Особливостями
Тримайте настанови, коли у разі прямих закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, публікувати обов’язково, а коли — ні. Дізнаєтеся також деталі щодо права застосувати статтю 631 ЦК у договорах, укладених за Особливостями. Особливості передбачають кілька випадків, щоб укласти прямий договір, але висувають до них різні вимоги
Новий порядок закупівель за публічні кошти на період дії воєнного стану встановили Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
За цим порядком прямі договори, які укладають замовники, можемо поділити на дві категорії:
- укладені у випадку, якщо вартість менша, ніж встановлені межі для проведення відкритих торгів;
- укладені у випадку, якщо наявні окремі підстави, визначені у пункті 13 Особливостей.
Розгляньмо дії замовника, який закуповує за прямим договором, у кожному з цих випадків окремо.
Якщо вартість менша, ніж для відкритих торгів
Що врахувати у закупівлі, якщо вартість допорогова
Для закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою ніж 1,5 млн грн, замовники можуть використовувати ЕСЗ відповідно до умов, визначених адміністратором ЕСЗ, зокрема е-каталог для закупівлі товарів (п. 11 Особливостей).
Тобто використовувати ЕСЗ для таких закупівель — право замовника, яким він може скористатися. Якщо вирішили таким правом скористатися, можете:
- застосувати е-каталог для закупівлі товарів відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822; або
- провести закупівлю відповідно до Інструкції про порядок використання ЕСЗ у разі здійснення закупівель вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування та зупинення дії наказу № 25*.
В іншому випадку — укладайте прямий договір про закупівлю без використання ЕСЗ. Однак те, що в цьому випадку ЕСЗ для закупівлі не використовуватимете, не звільняє від обов’язку дотримати принципів публічних закупівель.
Зважайте й на заборону ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання е-каталогу для закупівлі товару (п. 6 Особливостей).
Розраховуйте потребу для закупівлі за прямим договором так:
- у 2022 році — з огляду на потребу, що залишилася у нього до кінця року;
- на 2023 рік — з огляду на потребу на весь рік. Утім, якщо така потреба загалом перевищує 100 тис. грн для товарів та послуг (крім поточного ремонту) і 1,5 млн для робіт, обов’язково застосовуйте процедуру відкритих торгів або е-каталог.
Що обумовити у договорі
Коли укладаєте прямий договір, враховуйте заборону:
- придбавати товари, роботи і послуги до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання е-каталогу, визначеної Особливостями (п. 5 Особливостей);
- укладати договори про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання е-каталогу, визначеної Особливостями.
Виняток із цієї заборони становлять пункти 9 і 13 Особливостей.
За таких закупівель залишаються окремі запитання, які потребують розгорнутих відповідей.
Схожі рекомендації Мінекономіки надало для закупівель до 50 тис. грн за Законом № 922 (лист від 05.05.2020 № 3304-04/28729-06). Зокрема, зазначило: замовник може укласти як декілька, так і один договір, за яким предметом договору виступатимуть різні предмети закупівлі у розумінні Закону № 922 та вартість яких окремо не перевищуватиме суму 50 тис. грн.
З огляду на це та реалізований на сьогодні в ЕСЗ функціонал щодо оприлюднення звіту, якщо за таким прямим договором (або іншим документом) придбаваєте одразу декілька предметів закупівлі, можете оприлюднити в ЕСЗ декілька звітів. У цих звітах вкажіть реквізити — дату укладення та номер — одного і того самого договору або іншого документа, що підтверджує придбання товару, робіт та послуги.
У кожному такому звіті можете визначити один предмет закупівлі, а в полі з інформацією про ціну договору вказуйте вартість придбання окремого такого предмета закупівлі, а не загальну ціну договору.
Якщо закуповуєте на окремих підставах за пунктом 13 Особливостей
Що врахувати у закупівлі за пунктом 13
Замовники можуть придбавати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуги з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, роботи, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу для закупівлі товару, якщо наявні підстави, визначені у пункті 13 Особливостей.
Тобто у цих випадках замовник також може укласти з учасником прямий договір. Ці прямі договори порівняно з вимогами Закону № 922 можна прирівняти до договорів про закупівлю, укладених на умовах переговорної процедури закупівлі.
Коли ухвалюєте рішення про укладення такого договору, обґрунтуйте підставу для цього. У багатьох із перерахованих у пункті 13 Особливостей випадків обумовлена наявність документального підтвердження. Проте воно доречне для будь-якої з підстав, яку збираєтеся застосувати, щоб укласти прямий договір.
Зважайте, що заборона придбавати до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання е-каталогу та укладати договори про закупівлю, які передбачають оплату до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання е-каталогу, не поширюється на випадки, передбачені пунктами 9 і 13 Особливостей.
Що обумовити у договорі
Розберемо спочатку можливість поширення дії статті 631 ЦК на такі договори.
Статтю 631 ЦК можна застосовувати й для прямих договорів, укладених на підставах пункту 13 Особливостей.
Зважайте у цьому випадку на позицію Мінекономіки з огляду на застосування умов статті 631 ЦК для переговорної процедури закупівлі. Нагадаємо її.
Мінекономіки наполягає: якщо замовник застосовує переговорну процедуру закупівлі за наявності умов, визначених пунктами 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону № 922, які передбачають укладання договору про закупівлю товарів, робіт або послуг, що можуть бути надані/поставлені/виконані тільки певним суб’єктом господарювання, то сторони можуть встановити в договорі про закупівлю, що умови договору застосовують до відносин між ними, які виникли до його укладення у цих випадках, та можуть застосувати частину третю статті 631 ЦК (див. за посиланням).
Ці підстави для переговорної процедури продубльовані в Особливостях з урахуванням умов воєнного стану, а саме у пункті 13.
Так, замовники можуть придбавати товари, послуги, роботи, вартість яких вище встановлених меж, без застосування відкритих торгів та/або е-каталогу, коли:
- за підпунктом 5 пункту 13 Особливостей «роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:
- предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
- укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
- відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
- необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
- укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу»;
- за підпунктом 7 пункту 13 Особливостей «після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50% ціни договору про закупівлю»;
- за підпунктом 8 пункту 13 Особливостей «у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50% ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі».
Також ураховуйте вимогу пункту 17 Особливостей. Він передбачає, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі за пунктами 10 і 13 Особливостей укладають відповідно до ЦК і ГК з урахуванням положень статті 41 Закону № 922 (крім частин 3—5, 7 та 8 статті 41 Закону), та Особливостей.
Частина 2 статті 41 Закону № 922 передбачає, що переможець процедури закупівлі/спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:
1) відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю;
2) копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі чи вимагалося замовником під час переговорів у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Умови цієї норми стосуються процедур закупівель та спрощених закупівель. До процедур закупівель Закон № 922 зараховує переговорну процедуру закупівлі.
Попри те що ця норма не поширюється на прямі договори, замовникам варто враховувати, що договори на підставі пункту 13 Особливостей практично є аналогом договорів за результатами переговорної процедури закупівлі. А отже, маєте дотримувати цих вимог під час закупівель за прямими договорами, укладеними на підставі пункту 13 Особливостей.
Крім того, для таких договорів, у разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю.