5
Травень 2023року
коментуємо нове
електронна система закупівель

Повернення до аукціонів та нові можливості Prozorro: на що розраховувати

Наталія Шимко , заступник генерального директора ДП «Прозорро»
ЗНАТИМЕТЕ
  1. чим живе сьогодні система Prozorro і чого чекати
  2. якими новими можливостями скористаєтеся незабаром

Електронна система закупівель Prozorro та команда ДП «Прозорро» — невід’ємна частина екосистеми закупівель. Попри війну, проблеми з фінансуванням у замовників і зменшення кількості учасників, Prozorro продовжує вдосконалюватися та розвивати нові проєкти. Проаналізуємо, що чекає на закупівельників вже найближчим часом.

Повернення до аукціонів

КМУ ухвалив рішення вилучити з відкритих торгів з особливостями етап аукціону для того, щоб надати рівний доступ для учасників у період, коли є проблеми з електропостачанням та зв’язком. Можливість проводити аукціони передбачали відключити на пів року. Тепер таких проблем уже немає.

Тому планується, що в травні аукціони повернуться в Prozorro. Відкриті торги відбуватимуться за звичним алгоритмом. Єдине, що працюватиме інакше, — у замовників залишиться можливість провести процедуру закупівлі без аукціону, якщо раптом знову виникнуть негаразди. Тобто за замовчуванням у системі буде передбачений аукціон, але замовник за потреби зможе технічно зняти галочку і провести процедуру без нього.

Мінекономіки завершує процес погодження і подання на розгляд Уряду постанови, яка нормативно врегулює це питання. Постанова буде викладена в новій редакції, адже для того щоб відключити аукціони і передбачити їх повернення через пів року, текст документа мав доволі складний вигляд.

Закупівлі за донорські кошти

Команда ДП «Прозорро» постійно покращує функціонал, що працює, та впроваджує новий. Нині триває активна робота над розробленням процедур для закупівель за правилами донорів, яку маємо завершити до кінця червня. Тож замовники, які отримують донорське фінансування і вже проводять закупівлі за правилами донорів, зможуть розпочинати нові процедури через Prozorro.

З огляду на обставини Україна й надалі отримуватиме макрофінансову допомогу, зокрема на підтримку нашого бюджету, який через війну має значний дефіцит. Міжнародна спільнота вже нині надає нам таку підтримку й надаватиме надалі, зокрема через Світовий банк.

Світовий банк, зі свого боку, висуває певні умови щодо того, як ми маємо витрачати виділені кошти. Prozorro для Світового банку — своєрідний знак якості. Завдяки прозорості система дає можливість простежити за тим, наскільки ефективно замовник проводить закупівлю. Тобто донори зможуть проаналізувати закупівлю в тому випадку, якщо вона відбуватиметься через електронну систему.

Звісно, якщо закупівля — паперова, як це відбувається зараз з донорськими закупівлями, певні документи все одно можна буде проаналізувати. Процес проведення закупівлі за правилами Світового банку передбачає, що окремі етапи закупівлі банк погоджує. Однак такі дані зможуть бачити безпосередньо співробітники Світового банку та замовники, які проводять закупівлю. З використанням Prozorro можливості для аналізу закупівель збільшаться. Не тільки керівництво Світового банку, а й інші банки зможуть бачити, як відбуваються закупівлі за донорські кошти в Prozorro. Це сприятиме збільшенню довіри до України. А що більше донори довірятимуть тому, як ми витрачаємо кошти, то більша ймовірність надходження коштів на відбудову України. Тобто ми самі зацікавлені в тому, щоб виправдати довіру міжнародних донорів.

Світовий банк вже зараз рекомендує тим, кому він виділяє кошти, проводити закупівлі через Prozorro. Наразі йдеться про закупівлі на незначні суми, але після доопрацювань у Prozorro зможемо говорити про закупівлі через систему на будь-які суми.

Ми технічно допрацьовуємо функціонал Prozorro, завдяки якому замовники проводитимуть донорські процедури. Це будуть спеціальні гнучкі процедури, які замовник зможе налаштовувати залежно від того, які правила банку або іншого донора він використовує.

Закупівлі за кошти різних організацій мають свої особливості. Замовники зможуть підлаштовуватися під них за допомогою певних параметрів у системі. Наприклад, у правилах Світового банку не передбачене право скаржитися до національних органів оскарження. Натомість Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) дає таку можливість. Тому замовник зможе відключати оскарження через АМКУ, коли закуповуватиме за кошти Світового банку, а для закупівлі за правилами ЄІБ — включатиме.

Технічна реалізація передбачає, що за різними параметрами можна буде налаштувати різні процедури. Робитиме це безпосередньо замовник чи замість нього параметри для різних процедур налаштує майданчик — ще вирішується.

Зауважу, що окремого регулювання для таких закупівель не потрібно. Стаття 6 Закону № 922 чітко визначає міжнародні зобов’язання України у сфері закупівель. Вона передбачає, що закупівля за кошти, які за міжнародними угодами України надали міжнародні організації або банки, відбувається за правилами і процедурами, встановленими цими організаціями. Якщо ж певних правил міжнародні організації, банки або угоди не встановлюють, то закупівля проходить за національним законодавством.

У правилах міжнародних організацій та банків немає вимог, у який спосіб відбувається сама закупівля — на папері чи через певні електронні системи. Вони лише визначають дії замовника щодо оголошення процедури, певних документів, вимог до учасника, їх перевірки, визначення переможця. Відповідно, проведення закупівлі через Prozorro не суперечитиме правилам банку. І якщо банк хоче, щоб закупівля проводилася в прозорий спосіб, і рекомендує тим, хто витрачає його кошти, проводити закупівлі через Prozorro, вони можуть це робити.

Е-контрактинг

Е-контрактинг — важливий етап розвитку Prozorro. Це не лише певне спрощення та пришвидшення для замовників та учасників, а й зменшення можливих зловживань.

На вдосконалення цього напряму міжнародні донори, зокрема ТAPAS, уже виділили кошти та оголосили закупівлю на вибір підрядника, який виконуватиме технічну розробку.

Першим кроком у цій роботі стали шаблони договорів, які замовники вже можуть використовувати в Prozorro Market. На наступному етапі ми плануємо генерувати прості контракти. Почнемо також з Prozorro Market — умови контрактів у ньому більш типові і зрозумілі. Лише після цього перейдемо до складних договорів.

Обсяг роботи — великий і непростий. Він також передбачає інтеграцію з системою Казначейства, щоб договори з Prozorro одразу отримували казначеї. Тож нам ще потрібно змінити нормативну базу та домовитися з Казною, як відбуватиметься такий обмін. Однак це важливий напрям і ми покладаємо на нього надії.

Прозорі оборонні закупівлі

У Prozorro незабаром з’явиться можливість знову проводити оборонні закупівлі. Ми вже зробили перший етап для оборонних рамкових угод. Вони передбачають, що на етапі оголошення замовник розміщує інформацію, яка буде доступною для всіх. А вже на етапі подання пропозицій та розгляду цю інформацію в системі зможуть бачити тільки замовник та органи контролю, які захочуть її перевірити.

У такий спосіб ми забезпечимо процес закупівель в Prozorro, коли частина інформації про потреби оборонних замовників буде прихованою. Це стосується незбройних закупівель — речового майна, харчування тощо. Тобто предметів закупівлі, до яких нині, з одного боку, багато запитань у громадськості, а з другого — ніхто не може перевірити, як саме відбуваються такі закупівлі та наскільки вони ефективні. Можливість контролю має лише Держаудитслужба, якщо вийде на перевірку, та за умови, що аудитори отримають всі документи.

Для того щоб надалі такого не було, інформація про оборонні закупівлі буде в системі, але в такому «напівпрозорому» вигляді. Частина інформації буде доступною, а іншу, найбільш чутливу, зможуть бачити тільки замовник та органи контролю. І навіть з тієї інформації, що закрита, за потреби можна буде вибрати узагальненута проаналізувати її. Тобто з’явиться можливість зробити аналіз оборонних закупівель, щоб подивитися, наскільки ефективно вони відбуваються.

Prozorro Market

Ми продовжуємо розвивати Prozorro Market. Для постачальників хочемо спростити процес завантаження інформації про товари. Для замовників плануємо додати можливість відхиляти пропозицію учасника, який відмовляється укладати договір.

На сьогодні запит ціни пропозицій працює так, що постачальник має самостійно відмовитися від договору в Prozorro. Якщо ж він цього не зробить, то по суті у замовника зв’язані руки — він не зможе нічого вчинити.

Після допрацювань замовники технічно матимуть можливість відхиляти такого учасника. Пропозиції щодо зміни нормативних положень ми вже внесли. Тож для замовників Prozorro Market стане ще зручнішим і ефективнішим.

Також ми хотіли б відмовитися від прямого замовлення через Prozorro Market. Адже отримуємо скарги від замовників, що в електронному каталозі зустрічаються неактуальні ціни. Замість прямого замовлення замовники зможуть звернутися до конкретного постачальника, який на звернення надасть актуальну ціну.

До прикладу, як це працює тепер. Замовник бачить ціну, заходить до постачальника, намагається у нього замовити товар. Постачальник, відповідно, має продати за ціною, яку зазначив у каталозі. Якщо така ціна в постачальника не актуальна, виникають проблеми. Після змін в Prozorro Market ціна товару не відображатиметься. Замовник бачитиме, що є постачальник з потрібними товарами. Коли замовник звернеться до постачальників — одного чи всіх одразу — вони в пропозиції подадуть свої актуальні ціни. Тобто постачальники мають відгукнутися на звернення замовника.

Такий алгоритм усуне проблеми зі скаргами замовників на неактуальні ціни. І все це відбуватиметься прозоро, через систему.

Контроль закупівель

Цього року ДП «Прозорро» та Світовий банк уклали грантову угоду. На її виконання ми розробляємо систему гнучких ризик-індикаторів, якою зможуть користуватися не тільки Держаудитслужба, як це зараз відбуватися, а й громадськість та донори. Можна буде налаштовувати ризики і стежити за тими процедурами, які замовники проводять в Prozorro.

Закупівлі за донорські кошти мають збільшити загалом кількість закупівель у Prozorro. Зокрема, ми очікуємо, що через систему проводитимуть закупівлі замовники, що займатимуться відбудовою України. Йтиметься й про задоволення повоєнних потреб певних сфер, зокрема охорони здоров’я та відновлення певних регіонів.

Донорські організації повинні розуміти, наскільки витрати замовників є ефективними. Своєю чергою, громадськість має бачити, як витрачаються кошти, та контролювати такі закупівлі. Контролю сприятиме нова система ризик-індикаторів, яку ми розробляємо.

Це будуть відкриті ризик-індикатори, їхнє спрацювання зможе побачити будь-хто в системі. Наразі розроблені 11 ризик-індикаторів. Однак система не обмежується тільки ними. Вона достатньо гнучка, щоб запроваджувати нові.

  1. Повернення до аукціонів
  2. Закупівлі за донорські кошти
  3. Е-контрактинг
  4. Прозорі оборонні закупівлі
  5. Prozorro Market
  6. Контроль закупівель

Залиште своє запитання на цю тему. Щоб отримати відповідь — стежте за новими публікаціями авторки в найближчих номерах

0 символів із 1500
Витяг про несудимість можна отримати в Дії
№ 5, 2023
Невідповідність у технічній специфікації: дев’ять помилок із практики