Закуповуємо продукти харчування поетапно на прикладах
Визначимо на прикладі предмет закупівлі продуктів харчування. З’ясуємо, за яким методом ліпше визначати очікувану вартість продуктів харчування. Урахуємо стандарти НАССР. Сформулюємо умови тендерної документації так, щоб не припустися порушень, які виявляють аудитори під час моніторингу
Закупівлі продуктів харчування завжди викликають запитання у замовників, а наприкінці та на початку року їх більшає. Проаналізуємо поетапно такі закупівлі, щоб розібратися в усіх деталях та забезпечити потребу організації в цьому важливому предметі закупівлі.
Це навігатор статтею
Оберіть розділ, що цікавить
Визначаємо предмет закупівлі
Предмет закупівлі товарів замовник визначає згідно з пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону № 922 та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (ЄЗС). Так встановлює Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.
В ЄЗС продукти харчування розміщені у розділах:
- 03000000-1 — Сільськогосподарська, фермерська продукція, продукція рибальства, лісівництва та супутня продукція;
- 15000000-8 — Продукти харчування, напої, тютюн та супутня продукція.
Але предмет закупівлі визначаємо за 4-ю цифрою ЄЗС, тобто за класом, наприклад:
- 03210000-6 — Зернові культури та картопля;
- 15320000-7 — Фруктові та овочеві соки.
Не забувайте зазначити в оголошеннях, оприлюднення яких передбачають Закон № 922 та Особливості, інформацію щодо назви номенклатурних позицій предмета закупівлі та коду ЄЗС, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції (Приклад 1).
Приклад 1. Зазначаємо предмет закупівлі |
У річному плані закупівель | В оголошенні |
03210000-6 — Зернові культури та картопля | 03212100-1 — Картопля |
Для ананасового соку коди ДК 021: 2015
У річному плані закупівель | В оголошенні |
15320000-7 — Фруктові та овочеві соки | 15321400-8 — Ананасовий сік |
Для оливкової олії коди ДК 021: 2015
У річному плані закупівель | В оголошенні |
15410000-5 — Сирі олії та тваринні і рослинні жири | 15411110-6 — Оливкова олія |
Розраховуємо очікувану вартість
Не існує єдиного універсального способу розрахунку очікуваної вартості для предметів закупівлі, який може застосовувати замовник. Продукти харчування також потрапляють під це правило.
Для закупівлі продуктів харчування використовуємо Примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затверджену наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275. Із запропонованих у ній методів розрахунку очікуваної вартості зупинимося на двох.
Метод 1. Порівняння ринкових цін
Рекомендуємо застосовувати саме цей метод. Він надає достовірну та актуальну інформацію про середню ринкову ціну на товар на момент дослідження.
Зверніться із запитами цінових пропозицій до трьох постачальників. Отриману від них інформацію використайте, щоб розрахувати середню ціну.
Можете також самостійно проаналізувати інформацію у відкритому доступі, як-от: укладені договори за результатами відкритих торів або запиту пропозицій постачальників, оприлюднені на вебпорталі Prozorro, Bi Prozorro, сайтах постачальників чи магазинів.
Метод 2. Розрахунок на підставі закупівельних цін попередніх закупівель
Цей метод замовники застосовують переважно тоді, коли конкуренція товарів на ринку обмежена.
Урахуйте під час розрахунку індекс інфляції з офіційного вебсайту Держстату або ж застосовуйте відсоток інфляції, врахований у Державному бюджеті України на 2024 рік.
Утім зважте, що через постійне коливання цін на ринку продовольчих товарів, пов’язане не тільки з воєнним станом, а й із сезонністю товарів, регіоном (країною) виробництва, результат, що отримаєте за цим методом, може не відображати реальної ситуації на ринку.
Вибираємо вид закупівлі
Вид закупівлі визначайте з розрахунку річної потреби в конкретному предметі закупівлі.
Дійте за настановою, якщо розрахована очікувана вартість предмета закупівлі на рік відповідає вартісній межі:
можете укладати прямі договори або скористатися електронним каталогом для обрання постачальника | > | 100 тис. грн | ≤ | застосуйте відкриті торги або запит пропозицій постачальників, щоб обрати постачальника |
На ціноутворення на ринку овочів та фруктів, окрім попиту та пропозиції, впливають їх сезонність, наявність імпортної складової.
Найдешевші овочі та фрукти маємо саме в їх сезон плодоношення. В зимово-весняний період ціни сягають свого максимального рівня. Це пов’язано, зокрема, з необхідністю зберігати овочі та фрукти в охолоджених приміщеннях.
Тому, щоб заощадити бюджетні кошти, замовники можуть поділити предмет закупівлі на декілька закупівель, якщо не уникатимуть застосування відкритих торгів або електронного каталогу.
Якщо розрахована очікувана вартість предмета закупівлі на рік:
- до 100 тис. грн — можете протягом року укласти декілька прямих договорів або укласти декілька договорів за допомогою застосування запиту пропозицій постачальників (ЗПП).
- 100 тис. грн і більше — можете задовольнити свою річну потребу, якщо проведете декілька відкритих торгів або укладете декілька договорів за результатами ЗПП.
Приклад 2. Закуповуємо сезонні овочі та фрукти |
Ураховуємо стандарти НАССР (ХАССП)
НАССР (англ. Hazard Analysis and Critical Control Points) — система аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках. Ця система ідентифікує, оцінює та контролює небезпечні фактори, які є визначальними для безпечності харчових продуктів.
Помилково вважати, що НАССР підтверджує якість продуктів харчування. Суть системи НАССР полягає у контролі за безпечністю харчових продуктів та виявленні потенційної небезпеки (біологічної, хімічної, фізичної). Тобто система дбає про безпеку харчової продукції та кормів на всіх етапах харчового ланцюга «від лану — до столу».
Упровадження НАССР в Україні регулюють закони України:
- «Про основні принципи та вимоги до безпечності харчових продуктів» від 23.12.1997 № 771/97-ВР (далі — Закон № 771/97);
- «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» від 18.05.2017 № 2042-VIII.
Частина 6 статті 21 Закону № 771/97 покладає на операторів ринку харчових продуктів (далі — оператор ринку) обов’язок розробляти, впроваджувати та використовувати постійно діючі процедури, що базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках.
Дієвість системи НАССР перевіряють посадові особи територіальних органів Держпродспоживслужби. Результати аудиту фіксують в акті за формою, затвердженою наказом Мінагрополітики від 08.08.2019 № 446 (далі — Наказ № 446).
• 30 мінімальних заробітних плат — для юридичних осіб;
• 15 мінімальних заробітних плат — для ФОПів.
Тож вимога замовника підтвердити проведення в учасника аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, має законодавче підґрунтя.
Сертифікація постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, не обов’язкова (ч. 7 ст. 21 Закону № 771/97).
Проте, якщо замовник встановлює вимогу підтвердити сертифікацію за ДСТУ ISO 22000 «Системи управління безпечністю харчових продуктів. Вимоги до будь-яких організацій харчового ланцюга», її не вважатимуть дискримінаційною та такою, що суперечить нормативно-правовим актам. Цей висновок підтверджує позиція органу оскарження, оприлюднена в більшості його рішень щодо закупівель, де таку вимогу оскаржували учасники.
Формуємо тендерну документацію
Замовники формують тендерну документацію (ТД) відповідно до вимог статті 22 Закону № 922 з урахуванням Особливостей.
Кваліфкритерії за статтею 16 Закону № 922
Під час закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону № 922 (п. 48 Особливостей).
Проте від якості продуктів харчування напряму залежить здоров’я та життя людини. Тож рекомендуємо встановлювати хоча б один кваліфікаційний критерій на власний розсуд.
Що саме доцільно перевірити — проілюструємо в Таблиці.
Кваліфкритерій за статтею 16 Закону № 922 | Вимоги щодо підтвердження інформації про відповідність учасника кваліфкритеріям |
Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій | 1. Підтвердити наявність складських приміщень, холодильного обладнання. Учасник може підтвердити правовий статус — володіння на праві власності, користування або надання послуг. 2. Підтвердити наявність транспорту. Учасник може підтвердити правовий статус — володіння на праві власності, користування, зокрема, свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу, договором оренди (суборенди, позички) з актом приймання-передачі транспорту. 3. Надати експлуатаційний дозвіл оператора ринку для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження або інформацію про державну реєстрацію потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів (з урахуванням випадків, передбачених статтями 23, 25 Закону № 771/97-ВР). Замовник самостійно може перевірити: • чинність експлуатаційного дозволу учасника — на порталі відкритих даних; • зареєстровану потужність — у відповідних державних реєстрах. 4. Надати документ, що підтверджує проведення санітарної обробки складських приміщень, транспорту |
Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід | 1. Підтвердити наявність водія, експедитора. Учасник може надати: • документи про прийняття на роботу таких працівників, зокрема накази, трудові книжки, договори ЦПХ; • медичні книжки |
Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) | Учасник на вимогу замовника може надати: • аналогічний (аналогічні) договір (договори) за назвою предмета закупівлі або за кодом ДК 021:2015; • документи про повне (часткове) виконання аналогічного договору, як от: видаткові накладні або акти звірки або звіт про виконання договору; • позитивні відгуки |
Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю | Учасник на вимогу замовника надає фінансову звітність за останній звітний період |
Документи, що підтверджують якість продуктів харчування
Де про це подивитися:
Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними або іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у ТД.
Якщо замовник встановлює екологічні чи інші характеристики товару, то повинен в ТД зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Тож не варто вимагати від учасників надати якийсь конкретний документ. Таку вимогу вважатимуть дискримінаційною. Передбачайте можливість надати альтернативні варіанти, як-от: декларація, сертифікат, свідоцтво, протокол випробувань або інший подібний документ, що підтверджує якість запропонованого товару.
Інші документи учасників
Під час закупівлі продуктів харчування можете вимагати в учасників надати:
- акт, складений за результатами проведення заходу державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, — за формою, затвердженою Наказом № 446;
- акт, складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров’я та благополуччя тварин — за формою, затвердженою наказом Мінагрополітики від 08.08.2019 № 447 (далі — Акт № 447); або
- акт, складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти, — за формою, затвердженою наказом Мінекономіки від 21.01.2022 № 143-22 (далі — Акт № 143-22).
Чому варто передбачати можливість надати Акт № 447 або Акт № 143-22?
Форма Акта № 447 втратила чинність. Замість неї набула чинності форма Акта № 143-22. Утім вимога щодо наявності в учасника лише Акта №143-22 буде дискримінаційною. Пояснимо чому.
На період воєнного стану в Україні припинили проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду (п. 1 Постанови № 303). Проте позапланові заходи державного нагляду (контролю) дозволені, якщо наявна загроза, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану на підставі рішень центральних органів виконавчої влади. Тож суб’єкти господарювання можуть звертатися до відповідного органу державного нагляду (контролю) задля здійснення заходу державного нагляду (контролю) з письмовою заявою. Прийняте центральним органом виконавчої влади рішення про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) не суперечитиме Постанові № 303.
• складати тендерну документацію, проєкт договору;
• визначати технічні та якісні характеристики предмета закупівлі;
• застосовувати санкції для недобросовісних учасників.
Технічні та якісні характеристики
У ТД замовник зазначає, зокрема, інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, зокрема відповідну технічну специфікацію (п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону № 922).
Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, що закуповуєте, зокрема їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання необхідне, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
В описі технічних та якісних характеристик зазначайте:
- загальний опис товару — зовнішній вигляд, форму, розмір, забарвлення, консистенцію, сорт, смак, запах, склад. До прикладу — вміст жиру для молочних продуктів;
- вимоги пакування — їх визначає стаття 50 Закону № 771/97;
- вимоги до маркування — їх визначає Закон України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» 06.12.2018 № 2639-VIII;
- термін придатності — наприклад, на дату поставки товару термін придатності повинен становити не менше 80—90% загального терміну придатності;
- умови про відповідність ДСТУ, ТУ.
Під час закупівлі можете скористатися зразками договорів на постачання товарів та надання послуг, які рекомендує використовувати Мінекономіки (лист «Щодо договорів про закупівлю у сфері організації харчування у закладах освіти» від 29.07.2021 № 3304-04/39136-06).
Уникаємо порушень з практики колег
Одне з типових порушень — замовник не зазначає найбільш відповідний код номенклатурної позиції товару, чим не дотримується вимог пункту 14 Порядку № 1082 та пункту 24 Особливостей.
Трапляється, що замовники обтяжують ТД надмірними вимогами. Зокрема, вимагають від учасників велику кількість документів, навіть таких, які не мають прямого стосунку до закупівлі. А це зазвичай призводить до негативних наслідків.
Приклад 3 |
Скористайтеся прикладами порушень, що виявляють аудитори під час моніторингу закупівель, як застереженням від аналогічних дій.