1
Січень 2024року
закуповуємо за предметами
норми витрат пального

Як розраховувати витрати пального без Норм № 43

В огляді — головні зміни щодо нормування витрат пального. Знатимете, чим керуватися до появи нового стандарту, які зміни працюють вже зараз, за яким алгоритмом розрахувати норми й на чому наполягають аудитори. Адже Норми № 43 втратили чинність як застарілі, а нового стандарту не буде ще кілька років

Ольга Гонтаренко , експерт з податкового обліку Експертус Головбух

З 2 листопада 2023 року втратили чинність Норми № 43. Цим документом установи користувалися, коли визначали норми витрат пального на автомобільному транспорті.

Норми № 43 не містили показників для сучасних моделей транспортних засобів, а Мінінфраструктури не має повноважень вносити до них зміни. Тому й скасувало Наказом № 1011*.

* Наказ Мінінфраструктури «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Мінтранспорту України від 10 лютого 1998 року № 43» від 02.11.2023 № 1011.

На сьогодні Мінінфраструктури спільно з ДП «ДержавтотрансНДІпроект» опрацьовують пропозиції щодо нового державного стандарту України у сфері нормування витрат пального на автомобільному транспорті. Та чекати на стандарт доведеться зо два роки. Тому на перехідний період впровадили Методичні рекомендації. Їх знайдете на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект».

Розглянемо детально, що саме змінили та за якими нормами тепер розраховувати витрати пального.

Згідно з мовними нормами транспорт заправляємо пальним. Але нормативні акти застосовують термін «паливо». Тому далі для уніфікації оперуватимемо саме терміном «паливо». А тут занотуємо різницю. Паливо — горюча речовина, яку використовують для одержання теплової енергії, тепла: дрова, вугілля, нафта, газ тощо. Пальне — паливо для двигунів внутрішнього згоряння: бензин, солярка, нафта, газ тощо.

Які зміни врахувати

Методичні рекомендації, як і Норми № 43, призначені для того, щоб суб’єкти господарювання та органи контролю під час перевірок обчислювали нормативні витрати палива автомобілями й технікою за однією методикою.

Методичні рекомендації ґрунтуються на Нормах № 43. Розглянемо, що змінилося.

1. Доповнили нормами для 169 нових моделей та модифікацій автомобілів постійні базові лінійні норми витрат палива (таблиці А.2.4, А.4.3, А.7.2, А.10.4 доповнення до Методичних рекомендацій).

2. Врахували збільшення споживання палива транспортними засобами в районах бойових дій (пп. 3.1.7, 3.1.8, 3.1.15 Методичних рекомендацій).

3. Передбачили вимогу планувати потреби і створювати резерви паливно-мастильних матеріалів під час стихійного лиха або воєнного стану (новий підрозділ 3.6). Такі розрахунки здійснюють на підставі нормативних витрат палива у змодельованих найскладніших умовах експлуатації техніки, що їх можливо передбачити. Водночас під час подальшої експлуатації техніки аналізують і реалізовують наявні можливості найбільш раціонального використання та економії нафтопродуктів.

Приклад розрахунку експлуатаційної витрати палива у форматі Excel знайдете на сайті ДП «ДержавтотрансНДІпроект» у розділі «Норми витрат палива».

4. Додали рекомендації щодо встановлення нормативних витрат палива з урахуванням можливості впроваджувати заходи для зменшення споживання палива в експлуатації (п. 1.9 Методичних рекомендацій).

5. Унормували витрати:

  • реагенту систем селективної каталітичної нейтралізації відпрацьованих газів дизелів та інших експлуатаційних матеріалів;
  • електричної енергії на заряджання електромобілів та плагінгібридних автомобілів (пп. 2.1.4 Методичних рекомендацій).

6. Збільшили до двох років період апробації тимчасових індивідуальних норм і подальшого планового продовження строку їх дії.

7. Спростили встановлення і доведення до суб’єктів постійних норм витрат. Методичні рекомендації, на відміну від Норм № 43, дають змогу швидше й частіше оновлювати перелік постійних базових норм.

8. Поширили на промислові зони підвищувальний коефіцієнт норм витрат за роботи в міських умовах (пп. 3.1.4 Методичних рекомендацій).

9. Виклали в новій редакції застосування коригувальних коефіцієнтів за підпунктом 3.1.15 «Робота в інтенсивних умовах руху». Тепер ця норма враховує підвищення споживання палива не лише оперативними транспортними засобами, а й іншими учасниками дорожнього руху.

10. Удосконалили коригувальні коефіцієнти для гібридних автомобілів (примітка 4 до пп. 3.2.4 Методичних рекомендацій).

11. Передбачили норми витрат моторної оливи для нової техніки безпосередньо на періодичне додавання оливи у систему змащування двигуна у процесі експлуатації. Ці норми мають рекомендаційний характер (таблиці 2.1—2.5 примітки 5 розділу 2.3 Методичних рекомендацій).

Чи обов’язково застосовувати Методичні рекомендації

У Методичних рекомендаціях не зазначено, що їх обов’язково мають застосовувати всі суб’єкти господарювання. До того ж це не законодавчий акт. Сама лише назва документа свідчить про його рекомендаційний характер.

Отже, установи на свій розсуд вирішуватимуть, чи застосовуватимуть вони Методичні рекомендації. А якщо транспортного засобу немає у цьому документі — норми списання палива можете розробити самостійно.

Як розрахувати норми витрат

Методичні рекомендації встановлюють норми витрат палива для автомобілів та іншої спеціальної техніки. Вони передбачають базову лінійну норму витрат палива на пробіг автомобіля та підвищувальні коефіцієнти. Наводимо алгоритм розрахунку за Методичними рекомендаціями.

1. Оберіть підходи:

  • до визначення фактичних витрат палива транспортом та обладнанням;
  • ведення звітності, поточного обліку нормоутворювальних чинників (умов експлуатації) та управління експлуатаційними витратами (п. 3.5 Методичних рекомендацій).

2. Проаналізуйте фактичні витрати палива та встановіть його нормативні витрати в регламентованих межах. Скористайтеся значеннями коригувальних коефіцієнтів (підрозд. 1.9, 3.5 Методичних рекомендацій). Методичні рекомендації передбачають коригувальні коефіцієнти за роботи в холодних умовах, міських умовах, у разі використання причепа, з огляду на масу вантажу тощо. Порядок застосування коригувальних коефіцієнтів затверджує керівник наказом (прим. 1 пп. 3.1.15 Методичних рекомендацій).

3. Проаналізуйте причини відхилень фактичних витрат палива, що змінюються в часі або за певних умов, від встановлених нормативів. За потреби змініть нормативні витрати палива залежно від зміни умов експлуатації або застосуйте заходи, щоб усунути причини збільшення фактичних витрат до граничних чи понаднормових значень (підрозд. 1.9 Методичних рекомендацій).

У такий спосіб завчасно виявлятимете й усуватимете технічні несправності автомобілів чи обладнання, впровадите безпечні й економні методи керування транспортними засобами, забезпечите раціональне використання техніки й цільове використання ресурсів (додаток 1 Методичних рекомендацій).

За якими нормами списувати

Держаудитслужба постійно нагадує, що списувати паливо необхідно за встановленими нормами. Адже паливо, яке витратили понад встановлені норми, вважають незаконно списаним.

Та й для управлінського обліку важливо списувати паливо за нормами. Це дасть змогу контролювати його рух і виявляти розкрадання й негосподарське використання.

Раніше Держаудитслужба наполягала на списанні палива саме за Нормами № 43. Коли установа застосовувала інші норми, паливо кваліфікували як використане незаконно — з усіма відповідними негативними наслідками для установи.

На час написання статті Держаудитслужба ще не висловила своєї позиції щодо того, які норми витрат палива застосовувати після скасування Норм № 43. Тому маємо варіанти для списання:

  • застосовувати норми з Методичних рекомендацій;
  • замовити розрахунок норм у ДП «ДержавтотрансНДІпроект»;
  • самостійно обчислити й затвердити норми, підтвердивши їх розрахунками;
  • встановити на автомобіль GPS-трекер із контролем витрати палива.

У будь-якому разі норми витрат палива має затвердити керівник наказом.

  1. Які зміни врахувати
  2. Чи обов’язково застосовувати Методичні рекомендації
  3. Як розрахувати норми витрат
  4. За якими нормами списувати