Закупівлі медичних виробів та лікарських засобів на 2024 рік: враховуємо зміни
Що врахувати замовникам, у яких заплановані закупівлі медичних виробів та лікарських засобів на 2024 рік? Чи можна тепер їх закуповувати за 20%-вими додатковими угодами на продовження дії договорів, укладених у 2023 році? Адже постановою КМУ від 05.01.2024 № 34 були внесені зміни до додатка до Особливостей
Ще більше
відеопояснень у добірці
Пояснює Тетяна Колісник, консультант з публічних закупівель
Це запитання пов’язане з останніми змінами, які відбулися щодо публічних закупівель. Вони набули чинності 20.01.2024.
Так, постанова КМУ від 05.01.2024 № 34 внесла зміни до:
- постанови КМУ «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» від 25.03.2009 № 333;
- постанови КМУ «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» від 14.09.2020 № 822. У Порядку формування та використання електронного каталогу, зміни внесли, зокрема, у тій частині, що центральний орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить адміністратор, може затверджувати примірні договори щодо закупівлі визначених категорій товару.
- постанови КМУ «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2023 № 1178. Були внесені зміни в додаток «Перелік лікарських засобів та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу» до Особливостей.
З огляду на зміни у додатку до Особливостей були викладені в новій редакції:
- розділ «Лікарські засоби»;
- розділ «Медичні вироби».
Нагадаю: додаток до Особливостей містить перелік лікарських засобів і медичних виробів, які замовники — заклади охорони здоров’я, структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій — повинні закуповувати виключно шляхом проведення закупівель через електронний каталог.
Коли застосовувати
Розділ «Лікарські засоби» набуває чинності в новій редакції з 1 березня 2024 року.
Тобто до 29 лютого 2024 року ми використовуємо поточну редакцію розділу «Лікарські засоби».
При цьому розділ «Медичні вироби» набув чинності вже з 20 січня 2024 року.
Замовники, які здійснюють закупівлі медичних виробів, повинні його вже врахувати.
Як бути з договорами, продовженими на 20%
Що з цього приводу наголошують Особливості?
Пункт 19 Особливостей наголошує на тому, що істотні умови договору про закупівлі, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім окремих випадків.
Підпункт 8 пункту 19 Особливостей одним з таких випадків визначає зміну умов у зв’язку із застосуванням положень частини 6 статті 41 Закону № 922. Частина 6 статті 41 Закону № 922 наголошує на тому, що дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі — звертаю вашу увагу, я виділила спеціально це окремим кольором, — на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20% суми визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.
Договір про закупівлю — це договір, який сторони укладають:
- за результатами відкритих торгів;
- за результатами закупівлі через електронний каталог для товарів;
- відповідно до пункту 13 Особливостей;
А якщо врахувати, що в нас є категорія замовників, які працюють за Постановою КМУ «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» від 11.11.2022 № 1275 і, керуючись положеннями цієї постанови, здійснюють спрощені закупівлі відповідно до статті 14 Закону № 922, то договір, укладений за результатами такої спрощеної закупівлі є також договором про закупівлю.
Коли ми продовжуємо дію договору на 20%, повинні врахувати, що договір збільшується на 20% від суми попереднього договору з урахуванням всіх змін і доповнень щодо вартості цього договору. Тобто коли продовжуємо договір на 20%, ми дивимося на остаточну суму, яка у нас була в договорі, і саме від неї ми відраховуємо 20%.
Із цього всього ми робимо висновок: для того щоб мати можливість продовжити дію договору на 2024 рік на підставі частини 6 статті 41 Закону № 922, ми повинні провести процедуру закупівель.
На сьогодні, якщо керуватися положеннями Особливостей, то ми маємо лише одну єдину процедуру закупівлі — відкриті торги.
Замовники, які працюють відповідно до Постанови № 1275, можуть говорити також про спрощену закупівлю.
Тому ще раз повторюся: для того щоб скористатися можливістю продовжити дію договору на 20% на наступний рік, замовники зобов’язані провести відкриті торги.
Тож застерігаю: якщо ви на 2024 рік:
- здійснюєте закупівлю шляхом укладення прямого договору відповідно до пункту 13 Особливостей,
- проводите закупівлю через електронний каталог шляхом проведення запиту ціни пропозицій, — то проведення таких видів закупівлі не дає вам права застосовувати частину 6 статті 41 Закону № 922. Тобто у вас немає правових підстав для продовження дії договору на 20% на наступний рік.
Тому обов’язкова умова — це проведення відкритих торгів.
Які граничні межі для закупівель за старим порядком
Враховуючи положення Особливостей, Закону № 922 і тих змін, які відбулися 20 січня з огляду на Постанову № 34, розглядаємо запитання нашого читача в комплексі. Були внесені зміни. І що ми можемо врахувати як замовники, якщо в нас на 2024 рік заплановані закупівлі і товарів медичного призначення, і лікарських засобів?
Якщо замовником до 19 січня включно були оголошені відкриті торги на закупівлю медичних виробів — на ті предмети закупівлі, які вже з 20 січня потрапили в додаток до Особливостей, то у такому випадку замовник має право скористатися нормами частини 6 статті 41 Закону № 922 щодо продовження дії договору на 20%.
Адже дотримується певна умова, визначена частиною 6 статті 41 Закону № 922, — ми проводимо відкриті торги, і ці відкриті торги ми проводимо правомірно.
Чому саме медичних виробів? Тому що перелік лікарських засобів залишається на сьогодні незмінним. Для лікарських засобів у нас гранична межа — це 29 лютого 2024 року.
Резюмуємо
Тож чи можна закуповувати за 20%-вими додатковими угодами? Чи можна продовжувати дію договорів на 2023 рік у зв’язку з цими змінами?
Якщо, маючи намір продовжити дію договору про закупівлю на 2024 рік, з якихось міркувань ви не оголосили ще відкриті торги на закупівлю медичних виробів, які з 20 січня 2024 року потрапили в додаток до Особливостей, то майте на увазі: у вас вже відсутні підстави для продовження договору на 20%. Оскільки з 20 січня такі медичні вироби потрібно закуповувати лише через електронний каталог (запит пропозицій постачальників).
Запит пропозицій постачальників не є процедурою закупівлі. А отже, проведення такого виду закупівлі у 2024 році не дає право замовнику продовжити дію договору 2023 року на 2024 рік згідно з положеннями частини 6 статті 41 Закону № 922.