8
Серпень 2022року
дотримуємося бюджетних норм
дотримуємося бюджетних норм

Казначейство перераховуватиме бюджетні кошти на небюджетні рахунки підприємств — у чому вигоди

Людмила Кравченко , керівник групи експертів із бюджетного обліку Експертус Головбух
ПОЯСНЮЄМО
  1. для чого контрагенту відкривати небюджетний рахунок
  2. чому не всі підприємства хочуть співпрацювати з бюджетниками

Обсяг коштів на єдиному казначейському рахунку постійно змінюється. Зростання відбувається, коли надходять податки та інші обов’язкові платежі до державного та місцевого бюджетів. Зниження — під час пікових навантажень за видатками. Щоб забезпечити зростання, КМУ Постановою № 7651 вніс зміни до Порядку № 5902 і дозволив підприємствам, які постачають розпорядникам/одержувачам бюджетних коштів (далі — розпорядники/одержувачі) товари, виконують роботи і надають послуги, відкривати рахунки на їх ім’я в Казначействі.

1 Постанова КМУ «Про внесення зміни до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» від 07.07.2022 № 765.
2 Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 09.06.2021 № 590.

Зміни набрали чинності 13 липня 2022 року. Розгляньмо, як вони позначаться на діяльності підприємств та розпорядників/одержувачів.

1. Зміни

Зміни передбачають, що органи Казначейства можуть проводити платежі за видатками загального та спеціального фондів державного та місцевих бюджетів на оплату за фактично надані товари, виконані роботи та надані послуги. Бюджетні кошти постачальникам товарів, виконавцям робіт і надавачам послуг (далі — підприємства) Казначейство спрямовуватиме на окремі небюджетні рахунки, які підприємства мають відкрити в органах Казначейства. Важлива умова: підприємства мають використовувати кошти з таких рахунків виключно на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та ЄСВ (п. 19-1 Порядку № 590).

2. Вигоди для розпорядників/одержувачів

Нині органи Казначейства в особливому режимі в умовах воєнного стану проводять платежі за черговістю, яку визначає пункт 19 Порядку № 590. Тому розпорядники/одержувачі не можуть своєчасно розраховуватися з постачальниками за товари, виконані роботи і надані послуги.

Зміни, внесені Постановою № 765, не впливають на черговість платежів. Проте, сподіваємося, якщо розпорядники/одержувачі в платіжних документах на оплату зазначать небюджетні рахунки постачальників, відкриті ними в органах Казначейства, органи Казначейства нададуть перевагу таким платежам. Адже бюджетні кошти залишаться на єдиному казначейському рахунку і їх не доведеться перераховувати в інші банки.

Якщо підприємство відкриє небюджетний рахунок в органах Казначейства, розпорядник/одержувач, що вже отримав товари або послуги, має перереєструвати раніше зареєстровані фінансові зобов’язання.

3. Вигоди для підприємств

Не всі підприємства охоче співпрацюють з розпорядниками/одержувачами. А особливо ті, які вже проходили перевірки Держаудитслужби на предмет законного використання бюджетних коштів. Такі кошти аудитори перевіряють дуже прискіпливо. І часто підприємства за наслідками перевірок повертають до бюджету незаконно отримані кошти. Причина — неякісно виконали або недовиконали роботи, включили до кошторисів не властиві для бюджетної установи витрати тощо. Та й порядок розрахунків з розпорядниками/одержувачами за отримані товари, роботи та послуги має свої особливості.

Утім, якщо підприємство за специфікою роботи постачає товари, роботи, послуги суто розпорядникам/одержувачам, то небюджетний рахунок в органах Казначейства відкрити все ж таки доведеться. Це пришвидшить надходження коштів на небюджетний рахунок, з якого потім кошти спрямують на сплату податків та зборів. Особливо це стосується підприємств, яким вже сьогодні заборгували розпорядники/одержувачі.

Казначеї закриють небюджетні рахунки,
якщо протягом трьох років за ними не було операцій і на них немає коштів

Процедуру відкриття підприємствами небюджетних рахунків в органах Казначейства врегульовує Порядок № 7583. Він регламентує відносини між органами Казначейства і розпорядниками та одержувачами, відокремленими структурними підрозділами розпорядників, підприємствами, установами, організаціями і фізичними особами — підприємцями в процесі відкриття (закриття) рахунків. Також Порядок № 758 містить перелік документів, які потрібно надати до органів Казначейства, щоб відкрити небюджетний рахунок.

3 Порядок відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом Мінфіну від 22.06.2012 № 758.

Документи, які подає підприємство, щоб відкрити небюджетний рахунок

1. Заява про відкриття рахунків за підписом керівника та головбуха або інших посадових осіб, яким надано право першого та другого підписів.

2. Копія належно зареєстрованого (затвердженого) установчого документа, засвідчену в установленому законодавством порядку. Юрособи, установчі документи яких оприлюднені в ЄДР, установчі документи в паперовій формі не подають. Положення про юросіб публічного права, які затверджують розпорядчі акти Президента України, органу держвлади або органу місцевого самоврядування, засвідчення не потребують. Клієнти, які діють на підставі законів, установчі документи не подають.

3. Картка із зразками підписів та відбитка печатки і перелік рахунків, якими можуть розпоряджатися зазначені у картці (тимчасовій картці) особи, у двох примірниках. Якщо серед осіб, які мають право першого або другого підпису, є іноземці, вони зобов’язані додатково подати документи, що підтверджують законність їх перебування на території України, та виданий роботодавцю дозвіл на застосування їх праці

  1. Зміни
  2. Вигоди для розпорядників/одержувачів
  3. Вигоди для підприємств
Формуємо в ТД вимоги до субпідрядника та співвиконавця
№ 8, 2022
Як закупити електроенергію на залишок від договору, який достроково розірвали