Як урахувати новий порядок у своїх закупівлях — гарячі відповіді
Відколи набрали чинності Особливості, ми постійно отримуємо від вас запитання. Є серед них точкові, що стосуються конкретних випадків, а є й загальні, відповіді на які чекають сотні закупівельників. Про планування, закупівлі за потребою 2023 року, ковідні закупівлі, дію Закону та Постанови № 169 — дізнавайтеся з перших вуст
17—19 жовтня Цифрове видавництво Експертус провело вебінарний марафон «Працюємо для перемоги». Один із вебінарів на тему «Закупівельна осінь-2022: ураховуємо особливості закупівель в умовах воєнного стану» ми присвятили змінам у закупівельних нормах та новим алгоритмам дій закупівельників.
Слухачі вебінару активно залишали в чаті свої запитання, а ми, як і обіцяли, публікуємо відповіді на них на шпальтах журналу «Держзакупівлі».
Перш ніж перейти до відповідей, нагадаємо, що Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі — Особливості) КМУ затвердив постановою від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178). І з 19 жовтня під час закупівель закупівельники мають діяти відповідно до вимог Особливостей.
Постанова № 1178 не скасовувала дію Постанови № 169, а лише відкоригувала її положення.
Наразі, з огляду на зміни, внесені до Постанови № 169, вона стосується винятково державних замовників у сфері оборони.
Насправді Постанова № 1178 не містить положень, які б визначали, що договір про закупівлю замовники можуть укладати лише на період воєнного стану.
Постанова № 1178 безпосередньо визначає, в який спосіб мають діяти всі без винятку замовники, допоки в нашій країні триває війна та протягом 90 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Тому строк дії договору про закупівлю у цьому випадку замовник визначає самостійно. Він на власний розсуд вирішує, укладати договір на квартал, рік чи якийсь інший період, на який необхідно забезпечити свою потребу.
З моменту набрання чинності Особливостями замовники мають керуватися саме Особливостями.
Тільки у тих випадках, на які дія Закону № 922 не поширюється, фактично замовники закуповують без застосування Закону № 922 на підставі Закону.
В решті випадків усі закупівлі замовники зобов’язані проводити відповідно до Особливостей.
Свого часу для розрахунку очікуваної вартості Мінекономіки затвердило Примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі. У ній запропонували декілька варіантів, за допомогою яких замовник може розрахувати очікувану вартість. Рекомендуємо на неї спиратися.
На який саме строк закуповувати природний газ, замовник має визначати для себе самостійно. Адже ринок природного газу — ринок волатильний, і ціни на ньому постійно змінюються. Тому, ймовірно, немає потреби одразу укладати договір про закупівлю на тривалий період.
Пункт 14 Особливостей передбачає, що замовник може як планувати потребу одразу на рік, так і придбавати на підставі наявної потреби.
Крім того, замовник може проводити закупівлю у разі додаткової потреби, якщо таку закупівлю він не міг передбачити на момент закупівлі за тотожним предметом закупівлі. У цьому випадку замовник керується очікуваною вартістю саме на такий додатковий обсяг.
Тож чи проводити закупівлю в цілому на увесь рік, вирішує безпосередньо замовник. Щоб ухвалити рішення, замовник має урахувати ту ситуацію, яка складається в країні, а також ситуацію з постачанням природного газу і цінами на нього.
Замовнику варто стежити за тим, що відбувається на ринку природного газу. Адже наразі складно щось спрогнозувати на тривалий період.
Доцільно ухвалювати рішення по факту — з огляду на ті обставини і ту ситуацію, у яку потрапляє конкретний замовник на конкретній території чи в конкретному регіоні.
Коли формуватимете в ТД вимоги за статтею 17 Закону № 922, ураховуйте, що за Особливостями документальне підтвердження відсутності підстав для відхилення надає тільки переможець процедури закупівлі. Таке документальне підтвердження не вимагають на стадії участі в процедурі відкритих торгів.
На сьогодні ковідні закупівлі регулює окремий пункт Закону № 922. Зокрема, частково у ньому йдеться про те, що дія Закону № 922 в цілому не поширюється на окремі предмети. І частково у ньому йдеться про те, що слід використовувати механізм спрощених закупівель для інших закупівель, які стосуються пандемії і пов’язані з тим, щоб убезпечити населення від цієї хвороби.
Мінекономіки опублікує свою офіційну позицію щодо цього якнайшвидше — вже найближчим часом.
На мою думку, у цьому випадку потрібно керуватися спеціальною нормою Закону № 922, яка передбачена саме для ковідних закупівель. Оскільки законодавча норма, що надає право уряду розробити та затвердити підзаконний акт, стосується саме періоду введення воєнного стану та ще 90 днів після його скасування або припинення. Тобто ця норма жодним чином не регулює проведення закупівель, які стосуються пандемії.
Крім того, це не унеможливлює закупівлі у той спосіб, який Закон № 922 передбачає. Адже Особливості — підзаконний нормативно-правовий акт. А Закон має вищу юридичну силу щодо Особливостей.
Особливості набрали чинності 19 жовтня, і вони передбачають широкий перелік випадків, на які не поширюється вимога проводити відкриті торги чи використовувати е-каталог. Це, зокрема, стосується замовників, які перебувають в зонах бойових дій.
Тож якщо замовник підпадає під цей виняток, йому не потрібно проводити відкриті торги або закуповувати через е-каталог. Він може для закупівлі товарів, робіт, послуг укладати договір напряму.
Наразі Особливості передбачають, по-перше, можливість проводити швидше і простіше відкриті торги. А по-друге — застосувати е-каталог як альтернативу відкритим торгам.
Крім того, Особливості передбачають перелік випадків для зміни істотних умов договору. І у цьому переліку — випадок, який дозволяє замовникам без обмеження як збільшувати, так і зменшувати ціну на товар залежно від коливання ціни на ринку. Така зміна можлива пропорційно до змін на ринку. Єдине застереження — у такому випадку не повинна збільшуватися сума договору.
Тому якщо замовник використовуватиме для закупівель Особливості, йому не потрібно буде розривати договір про закупівлю.
Якщо ж запитання в тому, чи можна взагалі розірвати договір, то передусім потрібно переглянути умови договору. Якщо у договорі передбачене його одностороннє розірвання, то замовник зможе це зробити. Якщо ж такої можливості у договорі не обумовили, то розірвати його зможете тільки за згодою сторін або у судовому порядку.
Особливості пропонують використовувати е-каталог як альтернативу відкритим торгам. Товари вартістю понад 100 тис. грн замовник має закуповувати через процедуру відкритих торгів або е-каталог.
Однак в Особливостях є широкий перелік винятків, що стосуються окремих предметів, для придбання яких договори можна укладати напряму. Тому замовник має передусім подивитися, чи не підпадає його закупівля під виняток.
Якщо ж закупівля під винятки не підпадає, прямий договір укладати не можна. Слід використовувати процедуру відкритих торгів.
У запитанні йдеться про закупівлі товарів на суму від 100 тис. грн. За Особливостями такі закупівлі замовники мають проводити з дотриманням порядку проведення відкритих торгів або з використанням е-каталогу. Закупівлі, очікувана вартість яких менше 100 тис. грн, замовники можуть за бажання проводити з використанням ЕСЗ.