2
Лютий 2023року
коментуємо нове
реєстрація зобов’язань

Як реєструвати бюджетні зобов’язання за договорами після змін у Порядку № 309

Мирослава Ясинська , консультант з публічних закупівель, Полтава
Пояснюємо
  1. які зміни внесли до порядку реєстрації зо­бо­в’я­зань в органах Казначейства
  2. як і коли тепер реєструвати зо­бо­в’я­зання за прямими договорами

Органи Казначейства реєструють та беруть на облік бюджетні зо­бо­в’я­зання відповідно до Бюджетного кодексу України (БК) та Порядку № 309. Проте звичний замовникам порядок реєстрації зо­бо­в’я­зань змінив Наказ № 439.

Це навігатор по статті    

Натисніть на розділ, що вас цікавить

Розглянемо разом, коли набули чинності зміни, що вніс Наказ № 439 до Порядку № 309, про які зміни йдеться та що тепер враховувати замовникам. 
Коли набули чинності зміни    Що саме змінилося 
Які строки тепер ураховувати Що враховувати під час закупівлі 
Як заповнити Реєстр

Коли набули чинності зміни

Де про це подивитися:

п. 3 Наказу № 439

Наказ № 439 був зареєстрований в Мін’юсті 30.12.2022 за № 1720/39056, а на вебсайті Мінфіну його оприлюднили 02.01.2023. Утім з цієї дати замовники зміни ще не використовували, позаяк Мінфін передбачив, що Наказ № 439 набирає чинності з дня його офіційного опублікування. Тобто лише після публікації в офіційному друкованому виданні, якими для оприлюднення актів КМУ є видання «Офіційний вісник України» та «Урядовий кур’єр».

Де про це подивитися:

п. 5 Указу № 503/97

Нормативно-правові акти КМУ набирають чинності з моменту їх прий­няття, якщо більш пізній строк набрання ними чинності не передбачений в цих актах.

Тож Наказ № 439 набув чинності з дня його публікації в «Офіційному віснику України» (№ 04/2023), а саме 18 січня 2023 року.

Що саме змінилося

Наказ № 439 вніс зміни до пункту 2.2 Порядку № 309, що визначає строки реєстрації бюджетних зо­бо­в’я­зань. Так, Наказ № 439:

  • внісзміни до абзацу другого пункту 2.2, тепер він викладений в такій редакції:

За умови взяття бюджетного зо­бо­в’я­зання, за яким застосовується процедура закупівлі/ спрощена закупівля товарів, робіт і послуг, розпорядник бюджетних коштів подає до органу Казначейства Реєстр відповідно до абзацу першого цього пункту протягом 7 робочих днів з дати оприлюднення звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної сис­теми закупівель у разі наявності в обліку органу Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів) або протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів);

  • допов­нив пункт 2.2 новим третім абзацом у такій редакції:

За умови взяття бюджетного зо­бо­в’я­зання, за яким здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг з урахуванням особ­ливостей, визначених законодавством, без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель/електронних каталогів для закупівлі товарів розпорядник бюджетних коштів подає до органу Казначейства Реєстр відповідно до абзацу першого цього пункту протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зо­бо­в’я­зання або протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів).

Які строки тепер ураховувати


7 робочих днів, що маєте для реєстрації зобов’язання,  

рахуйте з наступного дня, коли уклали договір про закупівлю

Строки для реєстрації договору, укладеного без використання ЕСЗ (так званий прямий договір), і договору, укладеного за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (далі — договір про закупівлю), різняться.

Ані в другому, ані в третьому абзаці пункту 2.2 Порядку № 309 не йдеться про строки реєстрації зо­бо­в’я­зань договорів, укладених за результатами закупівлі з використанням електронного каталогу. Радимо під час реєстрації зо­бо­в’я­зань за такими договорами керуватися абзацом 1 пункту 2.2 Порядку № 309.

Проілюструємо строки реєстрації зо­бо­в’я­зань, які встановлює пункт 2.2 Порядку № 309 з останніми змінами, в Таблиці.

Коли реєструвати зо­бо­в’я­зання за укладеними договорами
Вид договоруСтроки реєстрації зо­бо­в’я­заньПідстава
Договір про закупівлюЯкщо в обліку органу Казначейства є кошторис
(план використання бюджетних коштів)
Протягом 7 робочих днів з дати оприлюднення звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної сис­теми закупівель
Абз. 2 п. 2.2 Порядку № 309
Якщо в обліку органу Казначейства немає кошторису
(плану використання бюджетних коштів)
Протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік кошторису (плану використання бюджетних коштів) органом Казначейства
Прямий договірЯкщо в обліку органу Казначейства є кошторис
(план використання бюджетних коштів)
Протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зо­бо­в’я­зання, тобто з дати підписання договору
Абз. 3 п. 2.2 Порядку № 309
Якщо в обліку органу Казначейства немає кошторису
(плану використання бюджетних коштів)
Протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік кошторису (плану використання бюджетних коштів) органом Казначейства
Договір, укладений за результатами закупівлі товару з використанням електронного каталогуПротягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зо­бо­в’я­зання, тобто з дати підписання договоруАбз. 1 п. 2.2 Порядку № 309

Отже, тепер замовники ­можуть укладати прямі договори й тоді, коли кошторис (план використання бюджетних коштів) для них ще не затверджений. Зареєструвати такі договори потрібно буде протягом 7 робочих днів після взяття на облік кошторису (плану використання бюджетних коштів) в органах Казначейства. Винятком є договори, укладені за результатами закупівлі товару з використанням каталогу, — такі договори замовники укладають лише за наявності кошторису (плану використання бюджетних коштів), а зо­бо­в’я­зання за ними реєструють протягом 7 робочих днів з дати, коли підписали договір.

Що враховувати під час закупівлі

Де про це подивитися:

п. 3 Особливостей

Замовники, що зо­бо­в’я­зані проводити публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей.

Нагадаємо вартісні пороги закупівель, які визначають Особливості:

Вид закупівліТовари, послугиПоточний ремонтРоботи
Відкриті торгита/або елек­трон­ний каталог (для товарів)≥ 100 тис. грн≥ 200 тис. грн≥ 1,5 млн грн

На період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування державне регулювання, конт­роль у сфері публічних закупівель та громадський конт­роль проводять відповідно до статті 7 Закону № 922 (п. 22 Особливостей).

Казначеї не проведуть платежів

Казначейство до того, як проводити оплату за договором про закупівлю, перевіряє наявність річного плану, договору про закупівлю та звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної сис­теми закупівель, що підтверджують проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та за результатами якої укладено договір про закупівлю.

Де про це подивитися:

п. 1 ч. 2 статті 7 Закону № 922

Для того щоб перевірити ці документи, підрозділ Казначейства, який обслуговує замовника, переглядає документи, розміщені в ЕСЗ.

Випадки, коли органи Казначейства не допускають проведення платежів з рахунка замовника, визначає частина 2 статті 7 Закону № 922. Перелік таких випадків — вичерпний.

Казначейство, зокрема, не допускає проведення платежів із рахунка замовника згідно з узятим фінансовим зо­бо­в’я­занням за договором про закупівлю у випадку, коли відсутні необхідні документи, які передбачені у пункті 1 частини 2 статті 7 Закону № 922, або вони не відповідають встановленим законодавством вимогам. Тобто казначеї перевіряють не тільки наявність річного плану, договору та звіту про результати проведення процедури закупівлі, а й релевантність даних в них з даними в документах, які замовник подає як підтвердження взятого бюджетного зо­бо­в’я­зання.

Казначеї не зареєструють зо­бо­в’я­зання

Орган Казначейства може відмовити у реєстрації бюджетних зо­бо­в’я­зань лише у чітко обумовлених випадках (п. 2.10 Порядку № 309). А саме за:

  • відсутності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом;
  • відсутності документів, які підтверджують факт узяття бюджетного зо­бо­в’я­зання;
  • відсутності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми (крім випадків, у яких законодавство не передбачає його затвердження);
  • відсутності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми;
  • відсутності документів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства у сфері закупівель;
  • недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних пов­новажень та обмежень, які вводять законодавчі та інші нормативно-правові акти;
  • недотримання вимог щодо оформлення поданих документів.

Як запов­нити Реєстр

Замовник подає до Казначейства реєстр бюджетних зо­бо­в’я­зань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (далі — Реєстр) ­разом із підтвердними документами.

У графі «Дані бюджетного зо­бо­в’я­зання: інформація про закупівлі» Реєстру:

  • проставляйте ознаку «00», якщо розпорядник бюджетних коштів бере бюджетне зобов’язання без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель. Тобто якщо бюджетне зобов’язання реєструєте за прямими договорами та договорами, укладеними за результатами закупівель із використанням електронного каталогу;
  • проставляйте унікальний ідентифікатор закупівлі, присвоєний ЕСЗ, якщо розпорядник бюджетних коштів бере бюджетне зобов’язання із застосуванням процедур закупівель/спрощених закупівель.

В останній графі Реєстру «Примітка» зазначайте інформацію про зареєстроване бюджетне зобов’язання, що не відображена в інших графах. Зокрема, щоб спростити реєстрацію бюджетних зо­бо­в’я­зань за понадпороговими договорами, уникнути зайвих зауважень чи запитань від казначеїв, зазначайте:

Зазначайте замість прочерків конкретний абзац та підпункт, яким керувалися, щоб провести понадпорогову закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу;

  • коли реєструєте зобов’язання за договором, укладеним за результатами запиту ціни пропозицій в електронному каталозі — «пп. 12 Пост.1178».

Як бачимо, зміни в Порядку № 309 нарешті вирішили питання щодо реєстрації зобов’язань за договором, укладеним без використання ЕСЗ, якщо відсутній кошторис на момент його укладення. Та попри це, радимо ставитися уважно до цього відповідального процесу і не порушувати встановлені законодавством строки.

Мін­еко­но­міки пояснило, як враховувати останні зміни в порядку закупівель
№ 2, 2023
Винятки для купівлі без Закону та Особливостей: чим різняться і коли застосовувати