Чи оштрафують, якщо не завантажити окремо обґрунтування за пунктом 13 Особливостей
Замовник завантажив прямий договір на суму понад 1,5 млн грн. Обґрунтування окремо не завантажував, а обґрунтував закупівлю в протоколі. Яка відповідальність передбачена?
Пояснює Тетяна Колісник, консультант з публічних закупівель
У вересні ми отримали низку змін до Особливостей, пов’язаних із закупівлями без проведення відкритих торгів та закупівель через електронний каталог шляхом укладення прямого договору згідно з пунктом 13 Особливостей.
У зв’язку з цим у замовників починають виникати запитання. Наприклад:
«Замовник завантажив прямий договір на суму понад 1,5 млн грн. Обґрунтування окремо не завантажував, а обґрунтовував закупівлю в протоколі. Яка відповідальність передбачена?».
Пояснимо, як діяти.
Пункт 13 Особливостей наголошує на тому, що придбання замовниками товарів і послуг, крім послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
Відповідно, пункт 13 Особливостей на сьогодні в такому достатньо урізаному вигляді містить перелік підстав для укладення договору без проведення відкритих торгів або без застосування електронного каталогу для закупівлі товарів.
Додаткова новація наголошує на тому, що в разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.
Звертаю вашу увагу: обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою (УО) або іншою службовою посадовою особою замовника та погоджується, затверджується керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
Якщо проаналізувати положення пункту 13 Особливостей, ми можемо зробити висновок про те, що як обґрунтування може виступати інший документ. Чинне законодавство не визначає, що це може бути за документ.
Тому таким іншим документом або обґрунтуванням може бути протокол про прийняття рішення УО.
До речі, на сьогодні можна перевірити достовірність цієї інформації.
Заходимо на портал з питань публічних закупівель Prozorro, обираємо підставу — вид закупівлі без використання електронної системи закупівель.
Для того щоб точно розуміти, що закупівля здійснюється відповідно до пункту 13 Особливостей, можна проставити або вибрати опцію щодо очікуваної вартості закупівлі залежно від того, це товар робота чи послуга. Тобто проставити суму.
Наприклад, якщо це товар — від 100 тис. грн.
І система відбере всі закупівлі, які здійснювалися за пунктом 13 Особливостей.
Аналізуючи документи замовників, можна зробити висновок, що в частині випадків оприлюднені протоколи рішень УО.
Зверніть увагу на вимоги пункту 13 Особливостей: це може бути інший документ, але цей інший документ повинен бути погоджений, затверджений або керівником замовника, або іншою особою, визначеною керівником замовника.
Стосовно відповідальності. За порушення законодавства щодо публічних закупівель у нас передбачена адміністративна відповідальність.
Зокрема, стаття 164-14 КпАП наголошує на тому, що неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі тягнуть за собою накладення штрафу на службових, посадових, уповноважених осіб замовника у розмірі 100 неоподаткованих мінімум доходів громадян — 1700 грн. Дії, передбачені частиною 1 статті 164-14 КпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі самі порушення, тягнуть за собою накладення штрафу на службових, посадових, уповноважених осіб замовника у розмірі 200 неоподаткованих мінімум доходів громадян — тобто 3400 грн.
Тому відповідь на запитання, як діяти, якщо не завантажували обґрунтування, а обґрунтовували підстави для проведення закупівлі в протоколі, і яка за це передбачена відповідальність, достатньо проста.
Протокол можна використати як обґрунтування як інший документ, що містить таке обґрунтування. Проте він повинен тоді бути оприлюднений.
Якщо замовник взагалі не оприлюднив обґрунтування — чи як розпорядчий документ, чи як рішення замовника, чи як інший документ, то ви повинні розуміти, що неоприлюднення такої інформації тягне за собою відповідальність, передбачену статтею 164-14 КпАП.