10
Жовтень 2023року
Експертус Держзакупівлі пояснює

За яким алгоритмом перевірити, чи не закуповуєте товар у компаній, пов’язаних з рф/рб

За яким алгоритмом перевірити, чи не закуповуємо у товар у компаній, пов’язаних з рф/рб? Адже законодавство забороняє закуповувати в них. А чи є норма, яка описує порядок перевірки? Як відрізняється перевірка для закупівлі за прямим договором і відкритих торгів? Як перевіряти, чи не пов’язаний учасник з рф/рб

Пояснює Тетяна Колісник, консультант з публічних закупівель

Пункт 2 постанови КМУ «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі — Постанова № 1178) встановлює, що замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у:

  • громадян рф/рб (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);
  • юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства рф/рб;
  • юридичних осіб, утворених, зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10% і більше, якої є рф/рб, громадянин рф/рб (крім тих, що проживають на території України на законних підставах) або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства рф/рб.

Виняток — випадки, коли активи у встановленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

І той самий пункт 2 Постанови № 1178 встановлює те, що замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з рф/рб за винятком тих, які необхідні для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.

Чому я акцентую увагу на пункті 2 Постанови № 1178? Тому що цей пункт регламентує ті закупівлі, які не є відкритими торгами. Адже для відкритих торгів є окремий пункт 44 Особливостей, який визначає умови відхилення тендерної пропозиції.

Тому, коли ми не проводимо відкриті торги, а здійснюємо закупівлі іншими видами закупівель через укладення прямого договору — і тут немає значення, чи це прямий договір з пунктом 11 Особливостей, чи за пунктом 13 Особливостей, чи через електронний каталог — ми повинні врахувати норми пункту 2 Особливостей.

У пункті 44 Особливостей більш-менш це визначено, але як підстава для відхилення. І це не знімає запитання нашого читача, яким чином все ж таки перевіряти, чи не будемо ми здійснювати закупівлю товару у компаній, пов’язаних з рф/рб. Чинне законодавство прямо не визначає механізму, як це все перевіряти. Це залишається на розсуд замовників.

Тому залежно від обраного виду закупівлі, від етапу певної закупівлі ви повинні потурбуватися самостійно про перевірку таких даних.

Якщо ми укладаємо прямий договір — перед укладенням договору ми можемо вимагати певні документи, що стосуються, наприклад:

  • місця реєстрації постачальника,
  • країни походження товару,
  • складу засновників учасника,
  • кінцевих бенефіціарних власників з їхніми частками.

Цю інформацію можна вимагати перед підписанням договору.

Також ми можемо встановити певні обмеження, зокрема, пов’язані з товаром і документальним підтвердженням, в договорі, для того щоб це не призвело до закупівлі товару, який матиме походження з рф/рб.

Якщо ми говоримо про відкриті торги — такі умови, вимоги замовники, як правило, передбачають у тендерній документації для того, щоб учасники, коли подають свою пропозицію, надавали відповідну інформацію.

Отже, усе залежатиме від замовника і від тих умов, вимог, які він виставлятиме до учасників залежно від виду закупівлі. А також тих документів, які надаватиме учасник.

Чи оштрафують, якщо не завантажити окремо обґрунтування за пунктом 13 Особливостей
№ 10, 2023
Нормативні зміни за вересень 2023 року