Закупівля обладнання для медзакладу: коли застосовувати локалізацію
Як замовнику застосувати локалізацію під час закупівлі обладнання для медзакладу?
Ще більше
відеопояснень у добірці
Пояснює Тетяна Колісник, консультант з публічних закупівель
«Що про це нам говорить чинне законодавство?
Вартісні межі предмета закупівлі
Пункт 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922 тимчасово з 2022 року строком на 10 років встановлює особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн.
Зверніть увагу на поняття «предмет закупівлі» згідно із Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженим наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі — Порядок № 708).
Предмет закупівлі, зокрема, для товарів і послуг, замовник визначає за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Предмет закупівлі для робіт визначається за об’єктами будівництва. Предмет закупівлі для поточного ремонту визначається за окремим будинком, будівлею, спорудою тощо. Ми не зачіпаємо питання лікарських засобів, тому що лікарські засоби не підпадають під локалізацію.
Ступінь локалізації виробництва
Коли вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн, замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, виключно, якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2023 році 15%.
До завершення 2023 року залишається не так багато часу. І зважаючи на ту обставину, що замовники розпочинають проводити закупівлі для забезпечення потреб 2024 року, то також нагадую, що у 2024 році ступінь локалізації становитиме вже 20%, тому замовники повинні будуть врахувати це у власних закупівлях.
Перелік товарів з локалізацією
Про що говорить підпункт 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922? Він визначає перелік товарів, які замовники повинні закуповувати з дотриманням вимог чинного законодавства стосовно локалізації.
Сам перелік товарів достатньо великий. Йдеться, зокрема, про такі товари:
- дизель-генераторні установки;
- генераторні установки з двигуном із іскровим запалюванням;
- турбогенераторні установки;
- трансформатори;
- трансформатори з рідинним діелектриком;
- трансформатори напруги;
- вимірювальні трансформатори;
- трансформатори живлення;
- електричні конденсатори;
- конденсатори постійної ємності;
- конденсатори змінної та регульованої ємності;
- автомобілі швидкої допомоги;
- транспортні засоби для перевезення пацієнтів.
З повним переліком товарів можна ознайомитися у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922.
Винятки без локалізації
Потрібно врахувати певні особливості, встановлені пунктом 3 Особливостей.
Під час здійснення публічної закупівлі відповідно до Особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим — шостим пункту 3) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (локалізація) замовники не застосовують у разі здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
Отже, під час закупівлі за Особливостями замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922. Виняток становлять закупівлі товарів для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
Нові вимоги
Нові норми, які ми отримали у вересні, також потрібно врахувати. Зокрема, норму, яку додали до постанови КМУ від 02.08.2022 № 861, яка затверджує Порядок підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів (далі — Порядок № 861).
Тепер відповідно до пункту 5 Порядку № 861 до Переліку включаються товари, які відповідають ступеню локалізації, визначеному у підпункті 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, або ступеню локалізації, передбаченому додатковим переліком товарів, що затверджує КМУ відповідно до підпункту 3 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922 в разі, коли:
- виробники товарів мають сертифікат відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015, або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності;
- виробники колісних транспортних засобів мають сертифікат відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифікат відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні.
Ця норма більше стосується не замовників, а виробників. І на сьогодні вони зможуть локалізувати свій товар тільки за наявності відповідних документів, які передбачені у пункті 5 Порядку № 861.
На що повинні зважати замовники? Замовники, які зобов’язані дотримуватись вимог щодо локалізації, повинні врахувати норми пункту 13-1 Порядку № 861.
Зокрема, згідно з положеннями пункту 13-1 Порядку № 861 замовник визначає в тендерній документації (ТД) на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до Переліку, вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
Учасник процедури закупівлі на таку вимогу замовника в тендерній документації подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.
Отже, на вимогу замовника учасник повинен надати зазначені документи.
Пункт 13-1 Порядку № 861 також додатково передбачає, що якщо предметом закупівлі, внесеним до Переліку, є колісні транспортні засоби, замовник визначає в ТД вимогу щодо наявності в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності транспортних засобів або обладнання чи сертифіката відповідності щодо індивідуального затвердження, в якому зазначено ідентифікаційний номер (VIN) колісного транспортного засобу з його міжнародним ідентифікаційним кодом (WMI) виробника колісного транспортного засобу в Україні та місцезнаходження виробника колісного транспортного засобу в Україні. І відповідно, на цю вимогу учасник повинен надати зазначені документи.
Контроль закупівель
Ураховуйте, що відповідно до пункту 13-2 Порядку № 861 Держаудитслужба і її міжрегіональні територіальні органи під час проведення моніторингу процедур закупівель, особливості яких передбачені у пункті 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, у разі виявлення ознак невідповідності тендерної пропозиції учасника/переможця процедури закупівлі вимогам щодо ступеня локалізації, визначеним у ТД, зазначає про це у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі. Держаудитслужба інформує Мінекономіки про встановлення таких ознак невідповідності.
Отже, аудитори перевіряють дотримання з боку замовників вимог стосовно локалізації.
На сьогодні існує певна практика висновків за моніторингами Держаудитслужби. Зокрема, Держаудитслужба звертає увагу на ті випадки, коли замовники купують товар, який підлягає локалізації, на наявність чи відсутність в ТД вимог стосовно документального підтвердження з боку учасників — документів та інформації, передбачених пунктом 13-1 Порядку № 861.
Зважте, що незазначення цих положень тягне за собою негативні висновки за результатами моніторингу.
Алгоритм дій замовника
Наведемо алгоритм дій замовника у разі, коли ми визначаємо, застосовувати локалізацію чи ні.
Етап 1
Звертаємо увагу на вартість предмета закупівлі.
Якщо вартість предмета закупівлі менше 200 тис. грн, локалізацію не застосовуємо.
Якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн, ми переходимо до наступного етапу.
Етап 2
Перевіряємо, чи підлягає локалізації товар, який є:
- або предметом закупівлі;
- або опосередкованим товаром. Наприклад, якщо предметом закупівлі є послуги або роботи, які включають в себе товар, який підлягає локалізації.
Якщо предмет закупівлі включає певний товар, ми переходимо до наступного етапу — вивчаємо перелік товарів, включених до підпункту 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, та перевіряємо, є там наш товар чи немає.
Якщо товару немає в цьому переліку, це означає, що локалізацію ми не застосовуємо. Якщо товар включений до переліку, то відповідно, локалізація застосовується. І ми переходимо вже до наступних етапів.
Зважте: можна перші два етапи змінювати місцями: спочатку дивитися Перелік, щоб встановити, чи потрапляє наш товар під локалізацію. І якщо товар потрапляє — аналізувати, більше чи менше 200 тис. грн становить вартість предмета закупівлі. І відповідно, ухвалити рішення, застосовуємо ми локалізацію чи ні.
Однак зважте: якщо товар, який підлягає локалізації, міститься в переліку відповідно до підпункту 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, якщо вартість предмета закупівлі — не товару, а предмета закупівлі! — дорівнює або перевищує 200 тис. грн, це означає, що ми повинні застосувати локалізацію.
Етап 3
Визначаємо, яку локалізацію ми застосовуємо.
Нам потрібно проаналізувати положення відповідних міжнародних договорів України, щоб зрозуміти, ми обмежуємо закупівлю винятково локалізованими товарами чи маємо право купувати (і учасник нам може запропонувати) товари, але з країн, з якими Україна підписала міжнародну угоду або які є учасниками угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася. І це, своєю чергою, підтверджує сертифікат про походження такого товару.
Найпростіший варіант на сьогодні, щоб встановити, ми обмежуємо закупівлю виключно локалізованим товаром чи можемо купувати не тільки локалізований товар, — скористатися інструментом, запропонованим Київською школою економіки. Діємо так:
- вибираємо з випадаючого списку інформацію про себе як замовника;
- вказуємо, що ми купуємо — товар, роботу чи послугу;
- зазначаємо очікувану вартість предмета закупівлі.
Інструмент підказує, потрібно обмежитися винятково локалізованими товарами у цій закупівлі чи маємо право купити товари нелокалізовані, але походженням із тих країн, які підписали міжнародну угоду з Україною або які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої приєдналася Україна. І звичайно, це підтверджує сертифікат про походження такого товару.
Тобто цей етап потрібен, щоб визначитись, виключно локалізований товар чи не тільки локалізований товар ми можемо закупити.
Етап 4
Переходимо до ТД.
Ми повинні перед тим, як розпочати закупівлю, дати відповідь на запитання, чи потрапляє наш товар чи наша закупівля під вимоги з локалізації.
Якщо закупівля не потрапляє під локалізацію, то ТД не повинна містити вимог щодо локалізації.
Якщо ж товар або предмет закупівлі потрапляє під вимоги щодо локалізації, то, як мінімум, на виконання вимог пункту 13-1 Порядку № 861 нам доведеться в ТД прописувати вимоги, пов’язані із певною сертифікацією.
Що ще може містити ТД? Замовнику, щоб купити саме локалізований товар або товар походженням з країн, які підписали міжнародну угоду з Україною або які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої приєдналася Україна, потрібне відповідне підтвердження цього.
У такому випадку доцільно, аби ТД містила вимоги до учасника щодо підтвердження локалізації товару та відповідного ступеня локалізації або підтвердження країни походження таких товарів. Тобто або так, або так.
Обов’язково зважайте на пункт 13-1 Порядку № 861. Адже якщо не пропишете відповідних вимог, то Держаудитслужба або її територіальні відділення вам вкажуть на порушення вимог чинного законодавства.
Тому якщо відповідати на запитання, чи застосовується локалізація, якщо предметом закупівлі є обладнання для медзакладу, то відповідь достатньо проста. Локалізація застосовується, якщо:
- таке обладнання включено до переліку згідно з підпунктом 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922;
- його вартість, а саме вартість предмета закупівлі, дорівнює або перевищує 200 тис. грн».