Закупівля комунальних послуг на 2024 рік: враховуємо висновки аудиторів та органу оскарження
- оприлюднюєте інформацію про договори
- формуєте обґрунтування прямого договору
- складаєте умови тендерної документації
- закуповуєте за запитом пропозицій постачальників
Є випадки, коли замовники продовжують укладати договори щодо комунальних послуг і на початку року. Здебільшого спричинюють їх незалежні від уповноважених осіб обставини, як-от: оскарження тендеру, пошук постачальників, тривалий процес укладання договорів з монополістами. Розгляньмо дії уповноваженої особи, щоб під час укладання договорів на комунальні послуги все відповідало нормам законодавства.
Оприлюднення інформації під час укладення прямих договорів
Обов’язкову до оприлюднення інформацію про закупівлю комунальних послуг за договорами без використання ЕСЗ унаочнимо в Таблиці 1.
Таблиця 1
Яку інформацію обов’язково оприлюднювати
Інформація про закупівлю | Граничний строк |
Укладаємо договір за пунктом 11 Особливостей | |
Річний план закупівель / зміни до річного плану закупівель | 5 р. дн. з дня, коли затвердили річний план закупівель / зміни до плану |
Звіт про договір, укладений без використання ЕСЗ, — якщо очікувана вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн | 10 р. дн. з дня, коли уклали договір |
Укладаємо договір за пунктом 13 Особливостей | |
Річний план закупівель / зміни до річного плану закупівель | 5 р. дн. з дня, коли затвердили річний план закупівель / зміни до плану |
Звіт про договір, укладений без використання ЕСЗ | 10 р. дн. з дня, коли уклали договір про закупівлю |
Договір про закупівлю та всі додатки до нього (окрім договорів на підставі підпунктів 15, 17 та 18) | |
Обґрунтування застосування підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту (далі — обґрунтування) | |
Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору, внесені за пунктом 19 Особливостей | 3 р. дн. з дня, коли внесли зміни |
Оприлюднювати обґрунтування щодо закупівлі за пунктом 13 Особливостей обов’язково. Оформлюйте його так:
- складайте у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа;
- документ може готувати як уповноважена особа, так і інша службова, посадова особа замовника. Наприклад, ініціатор закупівлі;
- документ обов’язково має погодити / керівник замовника або інша особа, яку він визначив.
Зміст обґрунтування замовник визначає самостійно. Воно може містити, зокрема, посилання на законодавство, нормативні акти, умови або обставини, причини, що виникають у замовника стосовно необхідності закупівлі у такий спосіб. Такої позиції дотримується Мінекономіки.
Дотримуйтеся вимог законодавства до оприлюднення інформації про закупівлі. Адже таку інформацію прискіпливо перевіряють аудитори під час моніторингу договорів, за якими замовники оприлюднюють звіт про договір, укладений без використання ЕСЗ.
Помилки під час оприлюднення інформації
Які помилки з оприлюднення найчастіше знаходять аудитори та чим це може обернутися для закупівельника, підказують нам висновки аудиторів. Проаналізуймо їх разом.
Приклад 1. Уповноважена особа не оприлюднила обґрунтування |
Приклад 3. Уповноважена особа не наклала електронний підпис на інформацію |
Приклад 4. Уповноважена особа оприлюднила договір та додатки до нього не в тому полі ЕСЗ |
Із висновків щодо моніторингу закупівель бачимо, що аудиторів цікавить, в якому полі ЕСЗ замовник оприлюднює договір та додатки до нього. Зважайте на це. Адже замовники завжди приділяють увагу тому, щоб не допускати суттєвих порушень, але іноді забувають про вимоги до оприлюднення інформації.
Обґрунтування закупівлі за прямим договором
Замовники в разі несвоєчасного укладання договору на початку року або в разі втрати / зміни постачальника електричної енергії та природного газу змушені працювати з постачальником «останньої надії» (ПОН).
У такому випадку вид закупівлі відповідно до пункту Особливостей для проведення закупівлі радимо обирати з урахуванням даних Шпаргалки. Пам’ятайте також, що нормативними актами затверджені типові договори для ПОН.
Ураховуйте й особливі умови роботи ПОН.
Щодо електричної енергії. Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності «Укрінтеренерго» визначене ПОН до 30.06.2024 розпорядженням КМУ від 12.12.2018 № 1023-р.
Щодо природного газу. ТОВ «ГК «Нафтогаз України» визначене ПОН на період воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування розпорядженням КМУ від 12.09.2023 № 793-р.
Коли обґрунтовуєте підстави закупівлі комунальних послуг, використовуйте положення:
- Закону України «Про теплопостачання» від 02.06.2005 № 2633-IV;
- Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-IV;
- Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» від 29.07.2022 № 2479-IX;
- Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою КМУ від 03.10.2007 № 1198;
- Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою КМУ від 21.08.2019 № 830;
- постанови КМУ «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» від 01.06.2011 № 869.
Коли проводите закупівлю комунальних послуг на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, використовуйте для обґрунтування Зведений перелік природних монополій. Така інформація розміщена у вільному доступі на сайті АМКУ.
Підстави обґрунтування закупівель за пунктом 13 Особливостей прирівняні до підстав для закупівель, які раніше проводили за переговорною процедурою закупівлі. Пропонуємо лайфхак: скористайтеся будь-якою процедурою закупівлі в ЕСЗ, за якою аудитори раніше провели моніторинг і не встановили порушень. Адаптуйте обґрунтування цієї закупівлі під власну потребу з урахуванням змін у законодавстві.
Відкриті торги
Коли закуповуєте комунальні послуги на початку року за відкритими торгами, дотримуйте вимог пункту 29 Особливостей. А саме:
- не застосовуйте пункти 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону № 922;
- не встановлюйте вимог до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за умови його наявності).
Це правило актуальне у разі проведення відкритих торгів для закупівлі природного газу та електричної енергії. Якщо його не виконати, це може призвести до оскарження закупівлі і, відповідно, затримки проведення процедури закупівлі. Проілюструємо на прикладі.
Приклад 5. Замовник не дотримав пункту 29 Особливостей |
Враховуйте, що теплопостачання — це послуги. Тож на вимогу пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначайте один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону № 922 з урахуванням положень Особливостей та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Інакше — потрапите в ситуацію, як у колег.
Приклад 6. Замовник не встановив кваліфікаційних критеріїв |
Запит пропозицій постачальників
Для закупівлі природного газу та електричної енергії можете сьогодні використовувати запит пропозицій постачальників. Така закупівля в електронному каталозі дасть змогу отримати швидший результат з укладання договору, економію коштів та вищу конкуренцію.
Таблиця 2
Яку інформацію потрібно оприлюднити в разі закупівлі за запитом пропозицій постачальників
Інформація | Строки | Підстави |
Договір про закупівлю та додатки до нього | Протягом 3 р. дн. з дня, коли уклали договір | П. 10 ч. 1 ст. 10 Закону № 922 |
Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей | Протягом 3 р. дн. з дня, коли внесли зміни | П. 11 ч. 1 ст. 10 Закону № 922 |
Звіт про виконання договору про закупівлю | Протягом 20 р. дн. з дня, коли:сторони виконали договір про закупівлю, абозакінчився строк дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, абосторони розірвали договір про закупівлю | П. 4 Особливостей, п. 12 ч. 1 ст. 10 Закону № 922 |
Забезпечення потреби в перших числах нового року
Якщо не встигаєте укласти договори на 2024 рік, можете укласти додаткові угоди щодо продовження договору про закупівлю в обсязі, що не перевищує 20% суми поточного договору. Але щоб використати положення підпункту 8 пункту 19 Особливостей та частини 6 статті 41 Закону № 922, маєте дотримати всіх визначених умов. А саме:
- договір про закупівлю, який ще діє, продовжуєте на строк, що є достатнім для проведення процедури закупівлі відкриті торги або спрощеної закупівлі;
- 20% розраховуєте від суми, що визначена в початковому договорі з усіма внесеними до нього змінами;
- договір про закупівлю маєте укласти у 2023-му або наприкінці 2022-го, але на потребу 2023 року;
- видатки на такі цілі має затвердити орган вищого рівня.
Укласти додаткову угоду можете лише до договору про закупівлю, який уклали:
- за результатами відкритих торгів;
- внаслідок використання електронного каталогу відповідно до пункту 10 Особливостей;
- на підставах, передбачених пунктом 13 Особливостей (крім підпункту 13 пункту 13);
- за результатами спрощеної закупівлі — для замовників, що здійснюють закупівлі за постановою КМУ «Деякі питання здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» від 11.11.2022 № 1275.
Головні шляхи та види закупівель, які використовують замовники для закупівлі комунальних послуг, див. у Шпаргалці.