1
Січень 2024року
закуповуємо за предметами
комунальні послуги

Закупівля комунальних послуг на 2024 рік: враховуємо висновки аудиторів та органу оскарження

Олена Степанова , директор ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
ЗАСТЕРЕЖЕМО ВІД ПОРУШЕНЬ, КОЛИ
  1. оприлюднюєте інформацію про договори
  2. формуєте обґрунтування прямого договору
  3. складаєте умови тендерної документації
  4. закуповуєте за запитом пропозицій постачальників

Є випадки, коли замовники продовжують укладати договори щодо комунальних послуг і на початку року. Здебільшого спричинюють їх незалежні від упов­новажених осіб обставини, як-от: оскарження тендеру, пошук постачальників, тривалий процес укладання договорів з монополістами. Розгляньмо дії упов­новаженої особи, щоб під час укладання договорів на комунальні послуги все відповідало нормам законодавства.

Оприлюднення інформації під час укладення прямих договорів

Обов’язкову до оприлюднення інформацію про закупівлю комунальних послуг за договорами без використання ЕСЗ унаочнимо в Таблиці 1.

Таблиця 1

Яку інформацію обо­в’яз­ково оприлюднювати
Інформація про закупівлюГраничний строк
Укладаємо договір за пунктом 11 Особливостей
Річний план закупівель / зміни до річного плану закупівель5 р. дн. з дня, коли затвердили річний план закупівель / зміни до плану
Звіт про договір, укладений без використання ЕСЗ, — якщо очікувана вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн10 р. дн. з дня, коли уклали договір
Укладаємо договір за пунктом 13 Особливостей
Річний план закупівель / зміни до річного плану закупівель5 р. дн. з дня, коли затвердили річний план закупівель / зміни до плану
Звіт про договір, укладений без використання ЕСЗ10 р. дн. з дня, коли уклали договір про закупівлю
Договір про закупівлю та всі додатки до нього (окрім договорів на підставі підпунктів 15, 17 та 18)
Обґрунтування застосування підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту (далі — обґрунтування)
Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору, внесені за пунктом 19 Особливостей3 р. дн. з дня, коли внесли зміни

Оприлюднювати обґрунтування щодо закупівлі за пунктом 13 Особливостей обо­в’яз­ково. Оформлюйте його так:

  • складайте у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа;
  • документ може готувати як упов­новажена особа, так і інша службова, посадова особа замовника. Наприклад, ініціатор закупівлі;
  • документ обо­в’яз­ково має погодити / керівник замовника або інша особа, яку він визначив.

Зміст обґрунтування замовник визначає самостійно. Воно може містити, зокрема, посилання на законодавство, нормативні акти, умови або обставини, причини, що виникають у замовника стосовно необхідності закупівлі у такий спосіб. Такої позиції дотримується Мін­еко­но­міки.

Обґрунтування — предмет аналізу під час моніторингу закупівлі аудиторами.

Дотримуйтеся вимог законодавства до оприлюднення інформації про закупівлі. Адже таку інформацію прискіпливо перевіряють аудитори під час моніторингу договорів, за якими замовники оприлюднюють звіт про договір, укладений без використання ЕСЗ.

Помилки під час оприлюднення інформації

Які помилки з оприлюднення найчастіше знаходять аудитори та чим це може обернутися для закупівельника, підказують нам висновки аудиторів. Проаналізуймо їх разом.

Приклад 1. Уповноважена особа не оприлюднила обґрунтування
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Закупівля UA-2023-10-27-004847-a

Упов­новажена особа не оприлюднила в ЕСЗ обґрунтування підстави для здійснення закупівлі разом зі звітом про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, у встановлений Особливостями та Законом № 922 строк. До того ж обґрунтування щодо цієї закупівлі не погодив (затвердив) керівник замовника або інша особа, визначена керівником.

Тож аудитори встановили порушення вимог абзацу 29 пункту 13 Особливостей.

Приклад. 2. Обґрунтування підстави для закупівлі не погодив/не затвердив керівник
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Закупівля UA-2023-11-02-005979-a

Обґрунтування підстави для здійснення закупівлі електричної енергії було не погоджено / не затверджено керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником. Тож аудитори зафіксували порушення.

Найпоширеніші помилки, які встановлюють аудитори під час закупівлі природного газу, електричної енергії та інших закупівель за пунктом 13 Особливостей, — неоприлюднення обґрунтування підстави для здійснення закупівлі та незатвердження обґрунтування тією особою, яку визначають вимоги Особливостей.
Приклад 3. Уповноважена особа не наклала електронний підпис на інформацію
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Закупівля UA-2023-10-17-010291-a

Йдеться не про закупівлю комунальних послуг. Проте цей випадок показовий з тих, коли аудитори виявляють загальні випадки порушень.

Упов­новажена особа, коли оприлюднювала договір на суму 19 610 грн та надавала вже під час моніторингу документи, інформацію на запит органу держфін­конт­ролю, не наклала електронного підпису посадової особи замовника.

Тож аудитори у висновку щодо моніторингу закупівлі встановили порушення законодавства у сфері закупівель, а саме пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мін­еко­но­міки від 11.06.2020 № 1082.

Приклад 4. Уповноважена особа оприлюднила договір та додатки до нього не в тому полі ЕСЗ
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Закупівля UA-2023-10-26-001931-a 

Замовник в полі ЕСЗ «Протокол розкриття» оприлюднив договір про закупівлю послуг без додатка (кошторису). Аудитори встановили порушення абзацу 29 пункту 13 Особливостей.

Закупівля UA-2023-10-18-010511-a

Замовник розмістив частину договору (сторінку) та додатки до договору в електронному полі, яке визначив і реалізував в ЕСЗ адміністратор. Це поле не застосовується для розміщення укладеного договору, воно передбачене для розміщення тендерної документації. Аудитори трактували такі дії як порушення.

Із висновків щодо моніторингу закупівель бачимо, що аудиторів цікавить, в якому полі ЕСЗ замовник оприлюднює договір та додатки до нього. Зважайте на це. Адже замовники завжди приділяють увагу тому, щоб не допускати суттєвих порушень, але іноді забувають про вимоги до оприлюднення інформації.

Аудитори приділяють увагу тому, чи дотримав замовник вимоги Порядку № 1082 під час оприлюднення інформації в ЕСЗ.

Обґрунтування закупівлі за прямим договором

Замовники в разі несвоєчасного укладання договору на початку року або в разі втрати / зміни постачальника електричної енергії та природного газу змушені працювати з постачальником «останньої надії» (ПОН).

У такому випадку вид закупівлі відповідно до пункту Особливостей для проведення закупівлі радимо обирати з урахуванням даних Шпаргалки. Пам’ятайте також, що нормативними актами затверджені типові договори для ПОН.

Ураховуйте й особ­ливі умови роботи ПОН.

Щодо електричної енергії. Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності «Укрінтеренерго» визначене ПОН до 30.06.2024 розпорядженням КМУ від 12.12.2018 № 1023-р.

Щодо природного газу. ТОВ «ГК «Нафтогаз України» визначене ПОН на період воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування розпорядженням КМУ від 12.09.2023 № 793-р.

Коли обґрунтовуєте підстави закупівлі комунальних послуг, використовуйте положення:

Коли проводите закупівлю комунальних послуг на підставі абзацу 4 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, використовуйте для обґрунтування Зведений перелік природних монополій. Така інформація розміщена у вільному доступі на сайті АМКУ.

Порада
Підстави обґрунтування закупівель за пунктом 13 Особливостей прирівняні до підстав для закупівель, які раніше проводили за переговорною процедурою закупівлі. Пропонуємо лайфхак: скористайтеся будь-якою процедурою закупівлі в ЕСЗ, за якою аудитори раніше провели моніторинг і не встановили порушень. Адаптуйте обґрунтування цієї закупівлі під власну потребу з урахуванням змін у законодавстві.

Відкриті торги

Коли закуповуєте комунальні послуги на початку року за відкритими торгами, дотримуйте вимог пункту 29 Особливостей. А саме:

Це правило актуальне у разі проведення відкритих торгів для закупівлі природного газу та електричної енергії. Якщо його не виконати, це може призвести до оскарження закупівлі і, відповідно, затримки проведення процедури закупівлі. Проілюструємо на прикладі.

Приклад 5. Замовник не дотримав пункту 29 Особливостей
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Процедура закупівлі UA-2023-09-13-014598-a

Під час відкритих торгів на закупівлю електричної енергії учасник подав скаргу ще на етапі подання тендерних пропозиції саме тому, що замовник не дотримав пункту 29 Особливостей.

Замовник вимагав надати:

• документи, що підтверджують право власності на приміщення (офіс), де розміщується окремий структурний підрозділ учасника — Центр обслуговування споживачів (клієнтів) на території України; або

• договір оренди на таке приміщення (офіс), дійсний до 31.12.2023.

За результатами розгляду скарги орган оскарження визначив, що наведені положення тендерної документації суперечать вимогам чинного законодавства. Відповідно, він зобов’язав замовника внести зміни до тендерної документації в цій частині.

Для закупівлі природного газу та електричної енергії можна не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційних критеріїв.

Враховуйте, що теплопостачання — це послуги. Тож на вимогу пункту 28 Особливостей у тендерній документації зазначайте один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону № 922 з урахуванням положень Особливостей та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Інакше — потрапите в ситуацію, як у колег.

Приклад 6. Замовник не встановив кваліфікаційних критеріїв
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

Процедура закупівлі UA-2023-07-25-008249-a

Під час проведення моніторингу процедури закупівлі замовника аудитори виявили порушення в частині невстановлення кваліфікаційних критеріїв згідно зі статтею 16 Закону № 922.

На вимогу аудиторів у висновку про результати моніторингу замовник був змушений розірвати укладений договір.

Запит пропозицій постачальників

Для закупівлі природного газу та електричної енергії можете сьогодні використовувати запит пропозицій постачальників. Така закупівля в електронному каталозі дасть змогу отримати швидший результат з укладання договору, економію коштів та вищу конкуренцію.

Таблиця 2

Яку інформацію потрібно оприлюднити в разі закупівлі за запитом пропозицій постачальників
ІнформаціяСтрокиПідстави
Договір про закупівлю та додатки до ньогоПротягом 3 р. дн. з дня, коли уклали договірП. 10 ч. 1 ст. 10 Закону № 922
Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 ОсобливостейПротягом 3 р. дн. з дня, коли внесли зміниП. 11 ч. 1 ст. 10 Закону № 922
Звіт про виконання договору про закупівлюПротягом 20 р. дн. з дня, коли:сторони виконали договір про закупівлю, абозакінчився строк дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, абосторони розірвали договір про закупівлюП. 4 Особливостей, п. 12 ч. 1 ст. 10 Закону № 922

Забезпечення потреби в перших числах нового року

Якщо не встигаєте укласти договори на 2024 рік, можете укласти додаткові угоди щодо продовження договору про закупівлю в обсязі, що не перевищує 20% суми поточного договору. Але щоб використати положення підпункту 8 пункту 19 Особливостей та частини 6 статті 41 Закону № 922, маєте дотримати всіх визначених умов. А саме:

  • договір про закупівлю, який ще діє, продовжуєте на строк, що є достатнім для проведення процедури закупівлі відкриті торги або спрощеної закупівлі;
  • 20% розраховуєте від суми, що визначена в початковому договорі з усіма внесеними до нього змінами;
  • договір про закупівлю маєте укласти у 2023-му або наприкінці 2022-го, але на потребу 2023 року;
  • видатки на такі цілі має затвердити орган вищого рівня.

Укласти додаткову угоду можете лише до договору про закупівлю, який уклали:

  1. Оприлюднення інформації під час укладення прямих договорів
  2. Помилки під час оприлюднення інформації
  3. Обґрунтування закупівлі за прямим договором
  4. Відкриті торги
  5. Запит пропозицій постачальників
  6. Забезпечення потреби в перших числах нового року

Головні шляхи та види закупівель, які використовують замовники для закупівлі комунальних послуг, див. у Шпаргалці.