Чотири неочевидних способи дістати кошти на передплату періодики
Тримайте поради, які допоможуть переконати керівника і бухгалтера виділити кошти на передплату фахового видання. Адже найчастіша причина відмови — нема грошей. Наша експертка підказує способи дістати кошти
Лідія Петрівна працює уповноваженою особою давно. Попри досвід — чи завдяки — вона постійно користується фаховим виданням. Саме там вона звикла шукати новини, алгоритми для роботи, зразки документів, відповіді на конкретні запитання. І вся інформація — перевірена, від експертів, яким можна довіряти.
Та ось керівник і бухгалтер заявили, що більше жодних журналів — нема грошей. І справді, де їх знайти, якщо кошторис містить лише видатки на зарплату й комуналку? Та навіть якщо кошторис організації і «насиченіший», на заваді — воєнні обмеження в черговості видатків. Її визначає Порядок № 590.
Де про це подивитися:
Нагадаємо, черговість оплати залежить від того, як організація використовує періодику, і мети, з якою її придбаває:
- друга черга — якщо придбаваєте періодичні видання, щоб поповнити фонди бібліотек, або оплачуєте послуги доступу до інформаційних ресурсів, коли передплачуєте електронні видання;
- третя черга — коли передплачуєте паперові або електронні примірники періодики, щоб задовольнити поточні потреби установи.
Далі пропонуємо чотири варіанти, які допоможуть керівникові й бухгалтеру організації знайти кошти для передплати.
Перерозподілити бюджетні асигнування
Якщо до кошторису на поточний рік заклали видатки не лише за захищеними статтями, подумайте над тим, щоб перерозподілити асигнування.
Щоб внести зміни, має спрацювати бодай одна з підстав, передбачених пунктом 47 Порядку № 228. Зокрема, зміни до кошторису вносять, щоб перерозподілити бюджетні асигнування в розрізі КЕКВ у межах загального обсягу бюджетних призначень за бюджетною програмою окремо за загальним і спеціальним фондами бюджету.
Так, зможете перерозподілити видатки в межах запланованих кодів видатків, щоб профінансувати, зокрема, періодичні видання для поточних потреб установи та доступ до інформаційних ресурсів, якщо запланували видатки за КЕКВ:
- 2110 «Предмети, матеріали та інвентар»;
- 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».
Для цього:
- складіть довідку про зміни до кошторису за формою з додатка 11 до Інструкції № 57. Зазвичай аналогічну форму використовують, щоб внести зміни до виконання розпису й місцевого бюджету;
- затвердьте довідку та виконайте в тому самому порядку, що й кошториси та плани;
- складіть зведення показників спецфонду кошторису й розрахунки, які обґрунтовують зміни показників видатків бюджету (п. 47 Порядку № 228).
Якщо установа не має запланованих видатків за потрібними КЕКВ і 100% фінансування — це асигнування з бюджету, саме час подумати над тим, щоб залучити додаткові джерела фінансування.
Запровадити платні послуги
Платні послуги — додаткові кошти установи та її власні надходження. Проте установи й організації мають право надавати лише ті послуги, які дозволяє законодавство. Інакше всю суму зароблених коштів доведеться віддати до бюджету (лист Держказначейства № 16). Щоб не потрапити в таку ситуацію, ознайомтеся з переліком дозволених платних послуг, які залежать від галузі, у Додатку 1.
Додаток 1
Перелік дозволених видів платних послуг, які можуть надати бюджетні установи й організації
Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати
Види власних надходжень бюджетних установ, які є складовою спецфонду кошторису, визначає частина 4 статті 13 Бюджетного кодексу України (БК).
На кожну платну послугу, що надаватимете, складіть калькуляцію. Усі видатки, пов’язані з наданням послуг, обов’язково включіть до тарифу. Витрачати надходження цієї підгрупи можете, щоб покрити витрати на організацію та надання послуг згідно з основною діяльністю установи. Під час калькулювання врахуйте складові згідно з вашим галузевим порядком визначення вартості платних послуг.
Заплануйте надходження від платних послуг. Показники проєкту кошторису обґрунтуйте розрахунками за кожним КЕКВ і деталізуйте за видами й кількістю товарів (робіт, послуг), зазначте вартість за одиницю (п. 22 Порядку № 228).
Видатки спецфонду кошторису за рахунок власних надходжень використовуйте в такій послідовності:
1) за встановленими напрямами використання;
2) на погашення заборгованості з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондами кошторису;
3) на заходи, пов’язані з основними функціями установи, які не забезпечені або частково забезпечені видатками загального фонду (пп. 23, 49 Порядку № 228).
Маєте проблеми із запровадженням платних послуг? Зверніться до соціального партнера — профспілкової організації.
Залучити профспілку
Профспілкові організації в установах, організаціях представляють інтереси своїх членів і захищають їхні трудові, соціально-економічні права й інтереси (ст. 37 Закону № 1045). Забезпечити відділ закупівель передплатою професійного видання й убезпечити всю організацію від ризиків — хіба це не захист трудових інтересів своїх членів?
Окрім витрат на власне утримання, профспілка зазвичай використовує кошти на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу. Проте статут профспілки обов’язково має визначати джерела надходження та напрями використання коштів. І це не лише традиційні напрями, які актуальні в мирний час. Статут може передбачати й інші положення, які стосуються особливостей, як створюють і за якими принципами функціонують певні профспілки, якщо це не суперечить профільному закону. Це право надає стаття 14 Закону № 1045.
Тож якщо статут профспілкової організації чітко визначає напрями використання коштів, які важко пов’язати з передплатою журналу, на чергових зборах членів ініціюйте внесення змін до статуту профспілки. Пропрацюйте з юристами норми нової редакції статуту, які дозволять отримувати кошти без ризиків втратити неприбутковий статус (пп. 133.4.1, 133.4.2 Податкового кодексу України; ПК).
Якщо статут включає дозволений напрям діяльності, зверніться із заявою до голови профкому. У заяві запропонуйте включити до порядку денного зборів питання про необхідність виділити кошти на передплату. У заяві акцентуйте: передплата дасть змогу захистити трудові інтереси не лише фахівців із закупівель та бухгалтерів, а й кадровиків, економістів та й самого керівника.
Якщо й цей варіант вас не влаштовує, залучіть благодійників. Адже отримувати благодійні внески, гранти та дарунки БК не забороняє.
Звернутися до благодійників
Найпростіший спосіб отримати бажану передплату — звернутись до благодійників. Це:
- фізособи;
- юрособи приватного права;
- благодійні організації та фонди;
- громадські організації, зокрема нерезиденти (ст. 1 Закону № 5073).
Керуйтесь вимогами Порядку № 1222. Він визначає вимоги щодо того, як отримувати, використовувати й облікувати благодійні (добровільні) внески й пожертви від благодійників-резидентів. Щоб отримати допомогу, оформте лист-прохання в довільній формі. Зразок листа — у Додатку 2.