9
Вересень 2024року
дотримуємо бюджетних норм
кошти на періодику

Чотири неочевидних способи дістати кошти на передплату періодики

Тримайте поради, які допоможуть переконати керівника і бухгалтера виділити кошти на передплату фахового видання. Адже найчастіша причина відмови — нема грошей. Наша експертка підказує способи дістати кошти

Олена Озерова , керівник експертної групи Експертус Головбух

Лідія Петрівна працює уповноваженою особою давно. Попри досвід — чи завдяки — вона постійно користується фаховим виданням. Саме там вона звикла шукати новини, алгоритми для роботи, зразки документів, відповіді на конкретні запитання. І вся інформація — перевірена, від експертів, яким можна довіряти.

Та ось керівник і бухгалтер заявили, що більше жодних журналів — нема грошей. І справді, де їх знайти, якщо кошторис містить лише видатки на зарплату й комуналку? Та навіть якщо кошторис організації і «насиченіший», на заваді — воєнні обмеження в черговості видатків. Її визначає Порядок № 590.

Де про це подивитися:

п. 19 Порядку № 590

Нагадаємо, черговість оплати залежить від того, як організація використовує періодику, і мети, з якою її придбаває:

  • друга черга — якщо придбаваєте періодичні видання, щоб поповнити фонди бібліотек, або оплачуєте послуги доступу до інформаційних ресурсів, коли передплачуєте електронні видання;
  • третя черга — коли передплачуєте паперові або електронні примірники періодики, щоб задовольнити поточні потреби установи.

Далі пропонуємо чотири варіанти, які допоможуть керівникові й бухгалтеру організації знайти кошти для передплати.

Перерозподілити бюджетні асигнування

Якщо до кошторису на поточний рік заклали видатки не лише за захищеними статтями, подумайте над тим, щоб перерозподілити асигнування.

Кошторис — плановий документ, який за потреби маєте право переглядати в будь-який час.

Щоб внести зміни, має спрацювати бодай одна з підстав, передбачених пунктом 47 Порядку № 228. Зокрема, зміни до кошторису вносять, щоб перерозподілити бюджетні асигнування в розрізі КЕКВ у межах загального обсягу бюджетних призначень за бюджетною програмою окремо за загальним і спеціальним фондами бюджету.

Так, зможете перерозподілити видатки в межах запланованих кодів видатків, щоб профінансувати, зокрема, періодичні видання для поточних потреб установи та доступ до інформаційних ресурсів, якщо запланували видатки за КЕКВ:

  • 2110 «Предмети, матеріали та інвентар»;
  • 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Для цього:

  • складіть довідку про зміни до кошторису за формою з додатка 11 до Інструкції № 57. Зазвичай аналогічну форму використовують, щоб внести зміни до виконання розпису й місцевого бюджету;
  • затвердьте довідку та виконайте в тому самому порядку, що й кошториси та плани;
  • складіть зведення показників спецфонду кошторису й розрахунки, які обґрунтовують зміни показників видатків бюджету (п. 47 Порядку № 228).

Якщо установа не має запланованих видатків за потрібними КЕКВ і 100% фінансування — це асигнування з бюджету, саме час подумати над тим, щоб залучити додаткові джерела фінансування.

Запровадити платні послуги

Платні послуги — додаткові кошти установи та її власні надходження. Проте установи й організації мають право надавати лише ті послуги, які дозволяє законодавство. Інакше всю суму зароблених коштів доведеться віддати до бюджету (лист Держказначейства № 16). Щоб не потрапити в таку ситуацію, ознайомтеся з переліком дозволених платних послуг, які залежать від галузі, у Додатку 1.

Додаток 1

Перелік дозволених видів платних послуг, які можуть надати бюджетні установи й організації


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

Види власних надходжень бюджетних установ, які є складовою спецфонду кошторису, визначає частина 4 статті 13 Бюджетного кодексу України (БК).

Надходження від платних послуг належать до першої підгрупи першої групи власних надходжень.

На кожну платну послугу, що надаватимете, складіть калькуляцію. Усі видатки, пов’язані з наданням послуг, обов’язково включіть до тарифу. Витрачати надходження цієї підгрупи можете, щоб покрити витрати на організацію та надання послуг згідно з основною діяльністю установи. Під час калькулювання врахуйте складові згідно з вашим галузевим порядком визначення вартості платних послуг.

Заплануйте надходження від платних послуг. Показники проєкту кошторису обґрунтуйте розрахунками за кожним КЕКВ і деталізуйте за видами й кількістю товарів (робіт, послуг), зазначте вартість за одиницю (п. 22 Порядку № 228).

Видатки спецфонду кошторису за рахунок власних надходжень використовуйте в такій послідовності:

1) за встановленими напрямами використання;

2) на погашення заборгованості з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондами кошторису;

3) на заходи, пов’язані з основними функціями установи, які не забезпечені або частково забезпечені видатками загального фонду (пп. 23, 49 Порядку № 228).

Маєте проблеми із запровадженням платних послуг? Зверніться до соціального партнера — профспілкової організації.

Залучити профспілку

Профспілкові організації в установах, організаціях представляють інтереси своїх членів і захищають їхні трудові, соціально-економічні права й інтереси (ст. 37 Закону № 1045). Забезпечити відділ закупівель передплатою професійного видання й убезпечити всю організацію від ризиків — хіба це не захист трудових інтересів своїх членів?

Профспілка — добровільна неприбуткова громадська організація, що об’єднує громадян, пов’язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання) (ст. 1 Закону № 1045).

Окрім витрат на власне утримання, профспілка зазвичай використовує кошти на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу. Проте статут профспілки обов’язково має визначати джерела надходження та напрями використання коштів. І це не лише традиційні напрями, які актуальні в мирний час. Статут може передбачати й інші положення, які стосуються особливостей, як створюють і за якими принципами функціонують певні профспілки, якщо це не суперечить профільному закону. Це право надає стаття 14 Закону № 1045.

Тож якщо статут профспілкової організації чітко визначає напрями використання коштів, які важко пов’язати з передплатою журналу, на чергових зборах членів ініціюйте внесення змін до статуту профспілки. Пропрацюйте з юристами норми нової редакції статуту, які дозволять отримувати кошти без ризиків втратити неприбутковий статус (пп. 133.4.1, 133.4.2 Податкового кодексу України; ПК).

Якщо статут включає дозволений напрям діяльності, зверніться із заявою до голови профкому. У заяві запропонуйте включити до порядку денного зборів питання про необхідність виділити кошти на передплату. У заяві акцентуйте: передплата дасть змогу захистити трудові інтереси не лише фахівців із закупівель та бухгалтерів, а й кадровиків, економістів та й самого керівника.

Якщо й цей варіант вас не влаштовує, залучіть благодійників. Адже отримувати благодійні внески, гранти та дарунки БК не забороняє.

Звернутися до благодійників

Найпростіший спосіб отримати бажану передплату — звернутись до благодійників. Це:

  • фізособи;
  • юрособи приватного права;
  • благодійні організації та фонди;
  • громадські організації, зокрема нерезиденти (ст. 1 Закону № 5073).

Керуйтесь вимогами Порядку № 1222. Він визначає вимоги щодо того, як отримувати, використовувати й облікувати благодійні (добровільні) внески й пожертви від благодійників-резидентів. Щоб отримати допомогу, оформте лист-прохання в довільній формі. Зразок листа — у Додатку 2.

Додаток 2

Лист-прохання про надання благодійної допомоги


Натисніть на зображення, щоб переглянути та скачати

  1. Перерозподілити бюджетні асигнування
  2. Запровадити платні послуги
  3. Залучити профспілку
  4. Звернутися до благодійників

Матеріали для скачування:
Перерозподіл коштів з однієї закупівлі на іншу за різними КЕКВ: враховуємо обмеження
№ 9, 2024
📃 Як використовувати генератори безпечно для екології